Maserati drabbade av bakslag i jakten på det berömda te-rekordet

"Tyvärr slog vi i något när vi seglade i 20 knop och tappade styrbordsrodret", förklarar Giovanni Soldini, skeppare på Maserati Multi70. "Lyckligtvis har vi ett i reserv med oss ​​och det verkar som att blev några ytterligare skador".

Soldini fortsätter: "I morse hörde vi en smäll och vi insåg genast att rodret hade gått av. Vi organiserade oss för att ta bort kolfiber-axeln som gick av precis vid skrovet.. Lyckligtvis verkar det som om det inte orsakade allvarliga skador. När axeln avlägsnades fortsatte vi segla, med ett roder, på väg mot 230 °, mot mitten av högtrycket framför oss som saktar ned oss de närmaste 24- 36 timmarna. Vi kommer att utnyttja dessa gynnsamma väderförhållanden för att installera det nya rodret. Sedan tar vi full fart i riktning mot Kapstaden ".

Händelsen inträffade igår morse, i början av den tionde seglingsdagen. Trots skadorna fortsätter Giovanni Soldini och hans besättning (Guido Broggi, Sébastien Audigane, Oliver Herrera Perez och Alex Pella) att segla snabbt och ligger 314 mil före rekordet.

De startade i Hong Kong den 18 januari, för att slå rekordet som sattes 2008 av Lionel Lemonchois med den 100 fot långa maxi-katamaranen Gitana 13 (41 dagar, 21 timmar och 26 minuter). För att lyckas måste den 21,2 meter långa trimaranen Maserati Multi70 slutföra de 13.000 sjömilen och korsa mållinjen under Drottning Elisabeth II-bron i Themsen floden före den 1 mars.

Rutten mellan Hong-Kong och London är en klassisk rutt som seglades frekvent i slutet av 1800-talet av klipperskepp för att transportera te.

Källa: www.maserati.soldini.it

Top