Mallanova åter till barndomens vatten

Amelie Silfverstolpe har starka minnen från barndomens somrar ombord på havskryssaren Mallanova. Nu har hon, tillsammans med tre kusiner; Alexandra Silfverstolpe, Paula Silfverstolpe Alling och Jacques de Lalaing, köpt tillbaka båten. I helgen står de på startlinjen till Gotland Runt Classic.
 

Som alla gamla båtar har Mallanova sin alldeles egna, speciella historia. Hon är ritad och byggd 1957 av den legendariske båtkonstruktören, tillika olympiamästaren, Tore Holm. Varvet hon byggdes på ligger strax norr om Västervik i lilla Gamleby. Här har många vackra och på kappseglingsbanan konkurrenskraftiga båtar byggts genom åren, bland andra tidernas snabbaste skärgårdskryssare SK95:an Britt-Marie.
– Tore byggde Mallanova till sig och familjen, men som den tävlingsmänniska han var fick båten mycket goda racingegenskaper, berättar Amelie och fortsätter.
– Vi vet att båten är en 35 fot havskryssare. I ritningarna kallas den för en cruiser racer 7, men också en 7 meter internationell jakt.

Amelie till rors.

Men hur hamnade Mallanova i familjen Silfverstolpes ägo? Amelies farfar Gudmund Silfverstolpe var en mycket duktig seglare och dessutom Ordförande i KSSS mellan åren 1959-66. Han seglade Gotland Runt flera gånger, inte minst med båten Malla som mycket olyckligt brann upp stående på varvet under en vinter.
– Farfar ville gärna segla Gotland Runt som han hade anmält sig till, jag tror det rätta året 1961. Han sökte en ny, snabb båt, ringde Tore och frågade om han hade någon till salu. Det visade sig då att Tore, till sin stora sorg inte längre kunde segla sin båt på grund av reumatism och sålde den till farfar. Jag tror att han som bäst slutade på andra plats med Mallanova i Gotland Runt.

Mallanova såldes när Amelie var dryga 20 år gammal. Sedan dess har det inte blivit så mycket segling om man bortser från barnens sjöscouterna och seglarläger. Nu ser Amelie chansen att introducera sina barndoms seglingssomrar till familjen.

Men Mallanova användes inte bara till kappsegling, utan kanske än mer som bad- och äventyrsbåt.
– Alla vi kusiner utnyttjade båten jättemycket när vi var barn, med respektive familjer och vänner. Vi seglade mycket i Stockholms skärgård förstås, men ganska ofta deltog vi även i eskader. För mig som ensambarn betydde det också andra barn att leka med. Vi låg ofta i naturhamn och jag älskade att hoppa i land för att utforska nya platser. Så som jag minns det var det bara sol och blå himmel när vi var ute, förutom en gång då vi seglade till Åland. Jag var inte gammal, någonstans mellan 7 och 9 år. Vi kryssade hårt och jag kommer ihåg att ruffönstren blev som cyklop när vågorna slog. Det tyckte jag var läskigt.

När jag var liten sken solen från en klarblå himmel hela tiden när vi var ute med Mallanova, det är i alla fall så jag minns det, men så kan det ju inte ha varit. Det var antagligen det som hamnade i albumet. Regniga dagar låg vi kanske inne och läste en bok. – Amelie Silfverstolpe 

Amelie var kring 25 år gammal när Mallanova såldes till en slöjdlärare i Blekinge som från 90-talet och framåt vårdade den med omsorg, lackade allt trä, förnicklade beslag o s v. Någon gång på 2000-talet sålde slöjdläraren i sin tur båten vidare till en dansk träbåtsentusiast.
– Under tiden hade vi kusiner blivit äldre och bildat egna familjer. Nu fanns det ett intresse att ta upp seglingen igen. När Paula började titta efter båt att köpa kom hon ihåg att hennes numera avlidna pappa hade hittat Mallanova med hjälp av fyra sökord. Hon letade upp det där gamla mailet och lyckades googla upp båten och upptäcker till sin stora förvåning att den är till salu i Danmark. Paula, som egentligen hade tänkt att köpa en helt annan typ av båt, tänkte om och vi kusiner bestämde oss för att köpa tillbaka Mallanova tillsammans. Det skall tilläggas att detta var mitt under pandemin vilket ställde till det lite grand då man inte fick resa in i Danmark. Istället hittade vi två personer som normalt arbetar med båtcharter men för tillfälligt var utan jobb som tog på sig att segla hem båten. Vi kusiner hoppade på i olika omgångar längs med vägen när båten väl kommit över till Sverige.

En rolig, liten anekdot till historien hör att Ammelies farfar Gudmunds fru Maja var dotter till Nobelpristagaren och AGA-grundaren Gustaf Dalén som fick nobelpriset i fysik 1912 för att han revolutionerade systemen för fyrbelysning och gjorde havet säkrare att navigera i. 

Återseendet var kärt och fyllt av känslor.
– Det var verkligen underbart att komma tillbaka, känna alla lukter och ljud som väcker barndomsminnena till liv. Plötsligt vet man exakt var man som barn brukade klämma fingrarna, var man satt när man sjöng sånger under seglet, vilka kortspel man spelade, hur det var när vi var sjösjuka och kräktes i förpiken. Och var man gjorde sig illa på tårna. Båten känns fortfarande verkligen original och var i fint skick, till och med den gamla KSSS-servisen fanns kvar. Det enda märkbart annorlunda var att dieselmotorn var utbytt mot en inombords elmotor.

Mallanova är en Havskryssare på 35 fot, en Cruiser Racer 7.

Sedan Mallanova anlände till Lidingö Båtklubb har det varit full aktivitet. Ingen har behövt gå arbetslös. Utöver båtfix passar man också på att fräscha upp kunskaperna och lära sig nytt.
– Alla drar sitt strå till stacken. Under våren har vi fixat och donat, med en träbåt finns det ju alltid att göra. Jag har också repeterat min kustskepparexamen, gått kappseglingskurs och VHF-kurs.

Fixarna Per Höglind i rutigt och Stefan Glauman i grått.

Som en extra utmaning och som ett äventyr har man anmält båten att segla Gotland Runt Classic.
– Det känns väldigt roligt och speciellt. Vi skall segla med en kvinnlig besättning vilket enligt KSSS bara har hänt en gång tidigare i historien, 2010.

Gotland Runt Classic-gänget samlat. Gotland Runt Classic-gänget samlat. Utöver kusinerna Amelie och Alexandra Silfverstolpe (trim) finns Pia L´Obry (navigering och floater), Tinta Nystedt (strateg), Kristina Patek och Dora Streiffert (fördäck) och Lotta Thorelius (rorsman) ombord.

Alexandra tränar på spinnakern.

Amelie fortsätter.
– Att delta i en havskappsegling ställer ju lite högre krav på oss i besättningen, men också på utrustningen. Det har varit allt från installation av ny saltvattenpump till köket, AIS och VHF till att vi skall segla ihop oss som team. Många snälla och superduktiga personer har hjälp oss att få båten i ordning. Speciellt vill vi tacka Anders Lewander och Petri Gabrielsson som hjälpt oss att förstå båtens egenskaper och potential. Vi har också fått sponsring från bland annat Baltic, Garmin, Dometic, Joppi och Jolleboden.

Veckorna inför starten har varit intensiva men nu sitter både utrustning och manövrar som de skall.
– Målet är att ta oss hela vägen runt på ett bra sätt och ha roligt under tiden, avslutar Amelie.

Text: Search Magazine
Foto: Privat

Top