Mäktig start – nu blir det svettigt vid ekvatorn

Efter en mäktig start på andra etappen av Volvo Ocean Race närmar sig fältet ekvatorn på väg söderut mot Kapstaden.



– Den första veckan har varit fantastisk, säger Martin Strömberg som försöker jaga ikapp konkurrenterna med sitt lag Turn the Tide on Plastic.

Starten på den andra etappen från Lissabon blev mäktig. De sju tävlande Volvo Ocean 65:orna gav sig rätt ut i Atlanten med kraftiga vindar och stora vågor. Seglare beskrev det som att ”befinna sig i en tvättmaskin” med vågor som konstant som sköljde över däck i flera dagar.

– Det var full fart från start som gällde precis som vi hade förväntat oss. För mig var det tävlingens höjdpunkt hittills men samtidigt var det såklart en tuff inledning och kanske framförallt för vårt unga lag Jag tyckte ändå vi gjorde riktigt bra ifrån oss och höll tempot bra med de andra båtarna, säger Martin Strömberg.

Efter ett par dagar skruvades tempot ner och trion Dongfeng Race Team, MAPFRE och Team Vestas Wind har tagit kommandot i täten. I tidigare omgångar av Volvo Ocean Race har banan vanligtvis gått via en position någonstans vid den Sydamerikanska kusten. Så är det inte nu. Därför kan lagen välja vilken väg det tror är bäst på väg söderut. Västlig väg? Östlig väg? I mitten? Att hålla sig nära konkurrenterna eller ta en egen väg?

Turn the Tide on Plastic hängde först med i mitten av fältet men halkade ner till sista plats i onsdags.

– Det är svårt att sätta fingret på varför vi tappade men när det är så tuffa förhållanden blir det snabbt avstånd om man gör misstag. Rutinen som saknas i vårt lag märks då.

Vid ekvatorn är det vanligt att vinden försvinner helt i stora stiltjebälten som kallas för ”doldrums”. För seglarna kan det kännas olidligt eftersom det är svårt att gömma sig från den gassande solen ombord. Om man har otur kan man vara fast där i dagar. Men man kan också lyckas hitta en väg där stiltjebältet är smalare och även dra nytta av regnmoln som kommer mer tillfälliga vindbyar.

Turn the Tide on Plastic tog en väg västerut som vanligtvis brukar ge en skonsammare passage förbi ekvatorn. Natten till fredag, valde de också att gå in i ”Stealth Mode”. Det betyder att de under 24 timmar kunde hålla sin position hemlig för motståndarna, en möjlighet som alla lag har en gång per etapp.

– Vi gick in i Stealth Mode men det betalade sig inte som vi hade hoppats. Vi valde en väg längre västerut vilket normalt är en fördel men nu är det inget som normalt eftersom det ser ut som att doldrums inte blir så stort alls. Det vägvalet har kostat oss, säger Martin Strömberg.

– Stealth Mode finns för att alla lag ska uppmanas att göra egna vägval, säger Turn the Tide on Plastics skeppare Dee Caffari. Men nu ville vi också sätta griller i huvudet på konkurrenterna, få dem att bli osäkra på hur mycket mer vindtryck vi kunde hitta.

Under lördagsmorgonen skiljde det 100 sjömil mellan ledande Dongfeng Race Team och Martin Strömbergs lag lag längst bak. Fortfarande återstår det drygt 3500 sjömil till etappmålet i Sydafrika.

– Vi ger oss inte och fortsätter jaga, säger Martin Strömberg. Framförallt vill vi ta oss förbi Scallywag som vi ser som huvudkonkurrenter just nu. De ligger inte alls långt framför och det kommer bli en spännande fajt hela vägen till Kapstaden.

Följ spänningen på www.volvooceanrace.com där du kan se var båtarna är, vem som leder och ta del av bilder, filmer och rapporter från båtarna.

Top