Legenderna har samlats i Göteborg

Legendariska båtar från 7 av 13 världsomseglingar har samlats i Göteborg för att förbereda sig inför racet till holländska Haag, som är sista stoppet i Volvo Ocean Race. Det kommer att bli första gången som ett mixat fält med veteranbåtar tar sig an ett offshore-race.

Totalvinnaren kommer att avgöras efter korrigerad tid, som det var förr i tiden i Whitbread, men det kommer också vara klassindelat för några av de modernare båtarna.

Åskådare kommer att komma nära kända båtar som Conny Van Rietschotens första båt Flyer, vinnaren av Whitbread 1977-87. Också från den eran är Neptune som har fått tillbaka sin gamla skeppare Bernars Deguy.

Tävlingens gamla dam är den 46 fot långa, polska båten, Copernicus, som var med i historiens första Whitbread 1973-74. Hon var den minsta båten att delta och seglade med fem personer i besättningen. Hennes skeppare Zyfryd ‘Zyga’ Perlicki var olympier.

Förutom Flyer, finns också andra vinnare i fältet; illbruck från 2001-02 och Ericsson 4 från 2008-09. Med sina 80 fot är Rothmans den enda Maxi-båten i tävlingen.

Chris Dicksons Tokio, som var med 1993-94, representeras av hennes systerskepp precis som Neal McDonalds andraplacerade Assa Abloy 2001-02.

Det kommer att vara fem Whitbread 60/Volvo Ocean 60s som seglar: Tokio, Silk Cut, Assa Abloy, SEB och illbruck och tre Volvo Open 70s, båtarna som hade svängköl för första gången i racet: Green Dragon, Telefónica Blue och vinnaren Ericsson 4.

Alla tolv båtarna kommer att vara öppna för allmänheten både i Göteborg och i Haag.

Legenderna kommer att använda samma startlinje som Volvo Ocean Race-båtarna, men de startar cirka 45 minuter före. Vinnaren kommer att få Sir Peter Blake Trophy i Haag. Det kommer också delas ut ett ”Concours d’elegance Prize” för båten i bäst skick.

Klicka här för att följa båtarna vi tracker.

Top