Intervju med Tanguy Bouroullec, skeppare på Cerfrance: the Pogo Foiler.

Den 22:a september startar Mini Transat i La Rochelle. Via Gran Canaria ska de dryga 80 skepparna ta sig till Le Marin på södra Martinique. Mikael Ryking har intervjuat Tanguy Bouroullec som seglar på Cerfrance, aka Pogo Foiler.

Mini Transat 

Mini Transat 6.50 även känt som Transat 650, Mini Transat eller MT, är en transatlantisk solohavskappsegling på över 4200 sjömil som startar i västra Frankrike och avslutas i Västindien med och ett enda etappstopp vid Kanarieöarna eller Madeira. Båtarna som tävlar är endast 6,5 meter långa och max 3 meter breda. För maximal prestanda är båtarna extremt överriggade, väldigt breda, och lätta att få upp i planing - i regel är de designade för undanvindssegling då det inte är ovanligt med farter över 15 knop. Tävlingen hålls vartannat år på udda årtal.

För att få delta i Mini Transat måste man först genomföra ett antal delkval för att få starta. 1000nm solosegling, samt 1000nm kappsegling varav en tävling måste vara över 500nm distans, en av tävlingarna måste seglas ensam, samt en av tävlingarna måste genomföras det aktuella året som Mini Transat hålls. Dessa kval ska ske i båten man ämnat segla Mini Transat med

6.50 

Sedan 1999 är klassen uppdelad i två underkategorier, Prototyp och Serie. Serie har lite hårdare begränsningar och fokuserar mer på att båtarna ska vara billigare och säkrare då de inte får ha svängköl eller vattenbarlast. 

Prototypklassen 

Prototyp eller proto, innebär att båtarna är unika, men ändå inom boxregeln för tävlingen och klassen, här deltar båtar som har unika designlösningar, eller bara modeller som ännu inte nått upp till serieklassens krav på 10 godkända exemplar. I regel är prototypklassen 7% snabbare än Serieklassen, detta beror ofta på en mer extrem design med lättare vikt, större rigg, och mer avancerade köllösningar för effektivare viktfördelning. Klassen är även i regel mer avancerad, och ses av många som en arbetsbänk för större kappseglingsbåtar då man kan prova ut lösningar på en liten båt innan man applicerar dem på en större och dyrare båt. Detta argument gör att även etablerade båtkonstruktörer satsar stort på klassen.

Serieklassen

För att en modell ska få tillhöra serieklassen måste minst 10 exemplar ha färdigställts, varav minst en seglats 1000nm. De särklass populäraste modellerna är Pogo 650, eller känd som Pogo 1 samt dess efterföljare pogo 2, ritade av Groupe Finot (numera Finot-Conq). Trots att båtarna i regel är långsammare än proto så har många av seglarna visat bra tider och placeringar på regattaseglingar.

Top