Hur Simeon Tienpont lyckades återta ratten på Akzo Nobel

För er som inte följt dramatiken i Team Akzo Nobel är den korta sammanfattingen av historien att Akzo Nobel för drygt en vecka sedan bröt kontraktet med skeppare Simeon Tienponts managementbolag som tidigare drev VOR-satsningen. Detta fick bland annat till följd att Simeon  Tienpont entledigades som skeppare och att besättningsmedlemmen Brad Jackson i förra veckan utsågs till ny skeppare. Dessutom tog teamet in Rome Kirby för att bli fulltaliga när Tienpont lämnade.


Simeon Tienpont gav dock inte upp så lätt. Efter att den petade skepparen tagit dispyten och kontraktsuppsägningen till domstol i Holland under förra veckan kom ett utslag i lördags, dagen innan starten av den första etappen till Lissabon. Domstolen gav Tienpont rätt i dispyten och han satte sig därefter genast på ett flyg till Alicante. Efter intensiva förhandlingar under natten till startdagen i söndags fick Simeon tillbaka sin skepparroll och nya kontrakt skrevs med besättningen. Dock bestämde sig de tre mest erfarna i besättning, Brad Jackson, Joca Signorini och navigatören Jules Salter för att lämna.

Genom att bland annat "låna" Antoni Fontes från Scallywag-teamet och ta in ytterligare ersättare från shoreteamet fick Tienpont ihop en besättning bara en timme innan start. Dock tvingas man segla den första etappen med bara åtta ombord, en mindre än planerat för teamet som från början avsett att segla med 7 herrar + 2 kvinnor i besättningen. Hur resten av tävlingen utvecklar sig för team Akzo Nobel återstår att se, men de är åtminstone fortfarande med i racet och Simeon Tienpont lyckades mot alla odds ta tillbaka rodret!


Besättning Akzo Nobel etapp 1

Simeon Tienpont (NED) – skeppare, vaktkapten

Brad Farrand (NZL)

Antonio Fontes (POR)

Martine Grael (BRA)

Luke Molloy (AUS)

Ross Monson (GBR) – navigatör

Emily Nagel (GBR/BER)

Nicolai Sehested (DEN) – vaktkapten

Top