Historien upprepar sig - om och om igen

Med tiden glömmer man lätt vad som hände i detalj. Skall sanningen fram trodde jag inte att vi var lika fanatiska för 100 år sedan, men jag hade fel. Ämnet är försvararen Reliance och America's Cup 1903.

Fotografiet ovan visar 1903 års försvararen Reliance på torra land i Erie Basin, Brooklyn, NY. Foto: Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

Ta dig en titt på försvararen Reliance  - ett galet projekt vad gäller insats av både pengar och timmar för att krama ut varenda droppe fart ur regeln - så förstår du vad jag menar. Genom att utnyttja ett kryphål i Seawanhakas "90-fots klassificeringsregel" designade man en båt med långa överhäng så att vattenlinjen (och därmed hastigheten) ökade dramatiskt när båten krängde.

Reliance karriär blev lika framgångsrik som kort (obesegrad). Hon vann samtliga tre race mot utmanaren Shamrock III (Sir Thomas Liptons båt designad av William Fife). I sista racet var utklassningen så brutal att Shamrock III tvingades bryta. Det spekulerades om segern berodde på designen eller skeppare Charlie Barrs skicklighet. Lipton själv föreslog att de två båtarna skulle byta besättning efter tävlingen för att avgöra frågan, men erbjudandet avslogs av Reliances ägare.

Efter cupen föreslog Reliances designer Nathanael Herreshoff en regel för att undvika lika extrema och dyra projekt i framtiden. Reliances blev därmed uträknad och såldes som skrot 1913.

Vilket sorgligt slut på en framgångssaga. Ödet skiljers sig dock inte mycket från dagens America's Cup-båtar. Liksom diskussionerna: Är det verkligen riktiga segelbåtar? Är det verkligen riktig racing? Hela grundkonceptet vilar väl ändå på att bygga extrema båtar som utöver racing är ganska odugliga - precis som i Formula 1 - undra hur snacket går där.

Försvararen Reliance och utmanaren Shamrock III på startlinjen 1903:

Försvararen Reliance på startlinjen den 25 augusti 1903. Foto: Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

Top