Historien om den vackra båten Ester

Hon var en båt som en gång i tiden var den mest avancerade båten på marknaden och alla pratade om henne. Tills den dagen 1939 hon sjönk och blev nästintill bortglömt i 80 år.

Den vackra båten från 1901 har nu tagits upp till ytan igen och Ester har fått liv. Renoveringen har slutförts och hon har redan seglats tre regattor det här året. Hon var designad av Gunnar Mellgren och skrovet har en sällsynt elegans.

Anledningen till Esters existens var det viktiga racet Tivolipokalen mot Finland redan tidigt 1900. Sverige vann mot Finland men succén tog inte slut där. Hon fortsatte vinna alla 29 race som hon anmälde sig till och var den snabbaste båten i Sverige i den storleken.

1915 försvann Ester från alla tävlingar och ingen såg henne igen fören 1933 i dåligt skick och med ett nytt namn, Brita. Sista gången man såg henne tävla var på en midsommarregatta på Ulvön, Örnsköldsvik 1937 där hon även då kom först i mål.

Sen kom den höstkvällen i Järvön där en brand utlöstes ombord Ester och hon sjönk. Besättningen lyckades ta sig i land oskadda men det gick inte att rädda Ester. I mer än 70 år låg Ester under ytan tills den dag då Per Hellgren, Bo Eriksson och Jan Olof Backman hittade henne på en lerig botten.

Renoveringen påbörjades och Ester har sen dess hunnit segla några klassiska regattor runt om i Europa. Det går även att anmäla sig att få segla en regatta med Ester. All information finns på Ester1901.se.

Information tagen från www.ester1901.se 

Läs gärna mer om Ester på vår hemsida skriven av Olle Appelberg

Top