Lovisa

Search Magazine 100 Year Hall of Fame hyllar båtar som kappseglas efter sin hundraårsdag. Låt oss presentera Lovisa (missa inte youtubeklippet längst ner).

Lovisa byggdes 1897 i Lysekil. Konstruktör och båtbyggare är okänd, mycket beroende på att de allmogebåtar som byggdes fram till början av 1900-talet var bruksbåtar och byggdes efter ögonmått, tradition och erfarenhet, som jullar, doror och andra enklare båttyper. De byggdes vanligen inte av båtbyggare utan av fiskebönderna utefter kusten.

Lovisa började sitt liv troligen som fiskebåt och användes senare som “badgästseglare”. På västkusten var det vanligt med “taxibåtar” som transporterade badoch sommargäster till sommarstället. Från 1905 kappseglades Lovisa med nr 13 under namnet ”Sländan” i segelsällskapet Fram, ett av de mera kända segelsällskapen i norra Bohuslän.

Lovisa började sitt liv för långt över 100 år sedan (1897) troligen som fiskebåt och användes senare som “badgästseglare”. Foto Privat 

Nuvarande ägaren Hans Himbert har genomfört en omfattande renovering av Lovisa i 40 års tid som har väckt en positiv genklang hos alla klassikerälskare. Men under Gullviverallyt i Stockholms skärgård i maj 2019 hände något som bara inte får hända: När man stannade upp Lovisa bakom en klippholme för att ta in ett rev, kom en kraftig kastvind och krängde ner henne så att bommen stoppades av vattnet när man släppte på storskotet. Eftersom Lovisa inte hade styrfart kunde man inte lova upp i vind. Vattnet forsade in över sittbrunnssargen och Lovisa sjönk till 40 meters djup utanför Grinda på 10 sekunder. Ombord var Hans Himbert och sonen Jonas med fru Anna och barnen Elsa och Neo. Några kappseglare avbröt kappseglingen och plockade upp besättningen välbehållna ur det 9-gradiga vattnet. Den pietetsfullt renoverade kostern tycktes vara utom all räddning men med fantastisk uppställning från försäkringsbolaget Svenska Sjö bärgades båten två veckor senare. Mycket försiktigt och metodiskt arbetade ett stort team i 18 timmar, därefter bogserades hon till hemmahamnen utanför Vaxholm.

Lovisa bärgas efter incidenten i maj 2019.

Lovisa seglar igen

Lovisa flyttade in på varvet i Bromma där det kom att krävas en rejäl insats för att återställa henne till det fantastiska skick hon var innan haveriet. Till sin hjälp hade Hans Himbert Söderströms Båtsnickeri. Planerna var att Lovisa skulle sjösättas till våren 2020. Så skedde också, trots de omfattande skadorna som skett 40 meter under vattenytan. Man blev tvungen att renskrapa hela jakten, både invändigt och utvändigt, eftersom vattentrycket hade lossat fernissan fläckvis. Vattnet hade också skadat oregonpinedäckets nåtning så mycket att man var tvungen att fräsa upp och nåta om det. Eftersom både mast och bom är av trä blev det tvunget att också renskrapa, limma om och fernissa dessa. Naturligtvis hade inte dieselmotorn klarat att ligga dränkt, så den måste också bytas ut. Allt som allt lade Hans Himbert och hans medhjälpare ner runt 1000 arbetstimmar under hösten, vintern och våren på att få Lovisa i gott skick igen. Hon seglar nu igen och är i bättre skick än någonsin!

Fakta:

Båttyp: Segelkoster

Byggnadsår: 1897

Konstruktör: Tradition

Byggnadsort: Lysekil

Löa: 8,5 m

Vattenlinje: 8,1 m

Bredd: 3,3 m

Djup: 1,5 m

Skrov: ek

Deplacement: 5 ton

Riggtyp: Bermuda

Top