Goda nyheter: olycksdrabbade Eleonora E skall renoveras

Det var i början av juni som den 49,5 meter långa Herreshoff-skonaren "Eleonora E" blev brutalt påkörd i hamnen i Tarragona och sjönk till botten. Efterspelet har varit långdraget, men nu står det i alla fall klart att hon kommer att renoveras till befintligt skick. Vi gläder oss!

Enligt eSysman SuperYachts (se 4 minuter in i klipp nedan) har Eleonora E bytt ägare och är nu flyttad (eller i alla fall på väg) till ett varv i Nederländerna för reparation.

eSysman SuperYachts har arbetat över 20 år inom superyachtindustrin. Han älskar att berätta historier om dessa väldigt speciella båtar genom via Youtube. Sedan Ukrainakrigets utbrott har en stor del av fokuset legat på införandet av sanktioner mot ryska oligarker. Idag är innehållet något mer varierat.

Några tidigare notiser om Eleonora E:s tragiska öde; Eleonora E blir påkörd i Tarragonas hamn och sjunkerEleonora E har bärgats och Eleonora E på torra land, som nu verkar få ett lyckligt slut.

Eleonora E är en exakt kopia av skonaren Westward. Båten byggdes på Van der Graaf-varvet i Holland och sjösattes i mars 2000. Originalet Westward sjösattes den 31 mars 1910 som skrov nummer 692 vid Herreshoff Manufacturing Co i Bristol, Rhode Island. Hon var utan tvekan en av de mest kända kappseglingsskonarna i världen under sin storhetstid. Hon designades av Nathanael Greene Herreshoff, "Wizard of Bristol", som också designade America's Cup-vinnarna 1893 till 1920.

Eleonora E i högform. Foto: Yachteleonora.com

Top