Fredrik Aurell rapporterar kring läget i Perth (WMRT)
Igår fick vi en fantastisk rapport direkt från seglingsbanan i Perth av självaste Fredrik Aurell som vi hittar ombord på 36 Below Racing. Efter andra dagen av segling ringde vi tillbaka till Fredrik för att höra hur det gått och hur stämningen är på hamnplan.
Hej igen hur har det gått sedan sist?
- Nu är vi klara med de första två dagarnas segling. Vi har seglat grundomgången vilket var fleet racing i tre grupper om sex, 8 race var. Däremot missade vi och ett lag till några race då ett par båtar har krockat tidigare under dagen och inte blev lagade i tid. Vi fick räkna vårt medel i genomförda race så det blev rättvist.
Nu har två av 18 team blivit utslagna, George Anyon NZL och Sally Barkow USA. Det var bra för oss och vi slutade grundomgången som tvåa och får alltså möta den näst sämsta i åttondelsfinalerna. Så nu är det matchracing och knock-out som gäller från och med i dag.
Hur har det gått för de andra svenskarna?
- Essiq Racing Team (Nicklas Dackhammar) hade det kämpigt i början men såg bättre ut mot slutet. De var säkert lite ringrostiga då de inte seglat ihop sedan i höstas förhoppningsvis kommer de starkt nu när det fått segla några race. Nicke verkar vara lite av en humör seglare och det brukar vara upp och ner med resultaten. Jag vet att de är grymma och har massor mer att ge. De har gett sig själva ett tufft läge i super-16 där de kommer att möta Torvar Mirsky, en duktigt kille från Perth som efter några års frånvaro gör comeback på touren. Jag har seglat mycket med Björn Hansen, där är det ofta likadant. I det teamet har det varit mer regel än undantag att man behövt vinna fler matcher i rad i slutet av grundomgången. Men när det väl blivit gjort har allt lossnat och racen blev vunna av bara farten.
Sedan har vi Måns Holmberg och co. i CFA Sports M32 Team de har mindre rutin och är inte lika välkända. Men de har i stället tränat riktigt bra det sista halvåret. De seglar även den skandinaviska serien där teamen äger sin egen båt och i höstas fraktade den till Palma och hade regelbundna träningar där nere. Sedan åkte de ner hit redan för två månader sedan och har seglat kval och tränat. Dessutom har de gjort en storsatsning på fysträning med skrädarsytt träningsprogram etc. De ser faktiskt anmärkningsvärt mer starka ut nu än när jag såg dom sist för ett par månader sedan. De slutade femma i sin grupp, en placering efter den femfaldiga världsmästaren Ian Williams i en grupp som var ett riktigt getingbo och kommer att möta Regerande mästaren Philip Robertson från Nya Zeeland. Många har nog räknat ut dom men jag tror de kommer att vara starka.
Så har man inte sin egen båt på den här regattan?
Nej i matchracing är det organisatören som står för utrustningen och ser till att båtarna är i gott skick och är jämbördiga. Det är bra då det blir mer praktiskt att tävla internationellt. Dessutom sätter det fokus på själva seglingen då material inte blir en lika viktigt och fördyrande faktor.
Vad vet du om era motståndare?
Vi skall möta Jonas Warrer från Danmark. Han är lite av en doldis i matchracing sammanhang men vi har full respekt för honom. Han har ett riktigt duktigt på att styra snabba båtar. Han vann OS-guld i 49er i Qindao. Det häftiga racet där Jonas och Martin bröt masten på utseglingen men med nöd och näppe lyckades ta sig till start i en lånad båt. Dessutom har han köpt en M32 och legat och tränat i vinter hemma i Århus. På pappret borde det bli en lätt seger för oss men vi skall hålla huvudet kallt och göra vårt bästa. Detta är det häftiga med matchracing. Det finns inga enkla matcher och när det väl är knockout kan allt hända.
Vi önskar självklart alla deltagare lycka till men lite extra till våra svenska stjärnor.
Mer information www.wmrt.com.