Kan framtidens superyachts bidra till framtidens frakt?

Fascinerande och spektakulär - så kan man sammanfatta Royal Huismans nya konceptyacht WING 100. Själva använder de ord som prestanda, komfort, hantering och effektivitet när de de beskriver sitt verk.

WING 100 är ett samarbetsprojekt mellan Royal Huisman, Dykstra Naval Architects och Mark Whiteley Design. Yachten beskrivs som innovativ, energieffektiv och lätt att hantera. Målgruppen är inte bara utpräglade seglare, utan man riktar också in sig på ägare som historiskt sett valt motor i första hand, men som nu önskar minska sitt ekologiska fotavtryck. Yachten är eldriven. Utöver vinden utnyttjas energikällor som sol och strömmande vatten. Man är också positivt inställd till vätgas och nya typer av bränslen som är under utveckling. Ytterligare en spännande tanke är att WING 100 skulle kunna utgöra, om inte en plattform så i alla fall  inspiration för framtidens fraktfartyg.

Den roterande vingmasten sträcker 73 meter och är utrustad med rullbom. Animering: Royal Huisman

Typ: Vingsegel
Längd: 100m
Exteriör design: Dykstra Naval Architects och Mark Whiteley Design
Skeppsarkitektur: Dykstra Naval Architects
Interiör: Mark Whiteley Design
Varv: Royal Huisman
Accommodation: 12 gäster + nanny / lärare + 16 besättningsmän
Material: Aluminum
Fart: 24+ knop
Rigg: Rondal

"Framdrivning med hjälp av vind kommer alltid slå motordrift. Vind är gratis och fri från rök och buller. Dessutom är det väldigt kul att segla." - Jan Timmerman, CEO, Royal Huisman (fritt översatt)

Mer om denna spektakulära Super Yacht hittar du på WING 100 www.royalhuisman.com.

Royal Huisman större segelbåtar; SEA EAGLE II (81m), PROJECT 410 (85m) och ATHENA (90m). Om WING 100 byggs blir hon med sina 100 meter störst. Animering: Royal Huisman

Top