FOLKBÅTARNAS MÄSTARE MÖTER KSSS ELIT I SEARCH CLASSIC YACHT CHALLENGE LAGKAPP

Landslagmännen och OS-seglarna i 470 Anton Dahlberg och Fredrik Bergström blir tillsammans med finnjolleseglaren Johannes Pettersson och laserseglaren Filip Larsson årets utmanare i Search Magazine Classic Challenge. Fotografiet ovan: Anton Dahlberg och Fredrik Bergström OS i Rio 470. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

Det blir en kul lagkappsegling där KSSS seglingselit som aldrig någonsin seglat folkbåt, möter folkbåtarnas mångårigt erfarna lagmästare Halmstad SS och förra årets individuella svenska mästare i folkbåt.

Lagtävlingen på nationaldagen den 6 juni arrangeras av Vikingarnas SS och börjar med två seglingar på krysslänsbanor på Lilla Värtan och avslutas med distanssegling in till Stockholm city. Syftet med Classic Yacht Challenge är att lyfta fram klassiska båtar som seglas aktivt.

Den enda i KSSS elitlag som seglat klassisk träbåt är OS-seglaren Anton Dahlberg som under sin uppväxt semesterseglade familjens A22. För åtta år sedan ställde han upp i skärgårdskryssarnas A22 SM. Då gick det till att börja med inte så bra, men Anton spikade dom två sista seglingarna när han ”vant sig vid båten”, berättar A22:ornas Allan Förberg. Anton styrde Amorita för första gången på race och ville slå för mycket i början av tävlingarna, vilket kostade en del. Sen hittade han känslan. Men sa också att vi andra ”släppte bevakningen” på honom när han inte kunde ta medalj, minns Allan.

MEN, A22 är ju en helt annan båt än folkbåten, så vad säger Anton om att prova något helt nytt?

- Det ska bli fantastiskt kul! Jag har aldrig seglat lagsegling med två båtar per lag förut. Häftigt och skoj.

Folkbåten är också okänd för de andra i laget.

- Det ska bli väldigt spännande, som jolleseglare är det alltid en omställning att segla större kölbåt, säger Fredrik Bergström som seglat OS i 470 med Anton. Men utmaningar skapar entusiasm. Samarbetet ombord kommer vara viktigt för att kunna prestera i svåra situationer, jag behöver lära mig från experterna, säger Fredrik.

- Lagkappsegling är ett roligt format som kräver andra egenskaper än fleetrace. Han fortsätter: Chansen att vinna finns alltid men vi möter erfarna seglare som vi ska ha respekt för, misstagen kommer visa sig direkt. Våra motståndare är även duktiga i den specifika båten vilket gör utmaningen ännu större.

Finnjolleseglaren Johannes Pettersson är lika respektfull inför kappseglingen:

- Jag har faktiskt aldrig seglat folkbåt förut, har endast sett nån enstaka guppa förbi ute på havet.

- I och med att jag aldrig har seglat folkbåt så vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig, men det är ju en mindre kölbåt så lite tankar och idéer har jag ändå om hur den känns att segla. Kappseglingen tror jag kommer bli rätt svår ändå, det är ju minst sagt rutinerade "gubbar" som kommer vara med så jag förväntar mig en härlig fight ute på vattnet.

- Jag har seglat rätt lite lagkappsegling om jag ska vara helt ärlig, Mestadels träning och nån enstaka regatta har jag varit med på. Men jag tycker att lagsegling är väldigt roligt, man måste tänka mer som ett lag, även utanför båten. Men samtidigt är väl det kanske en utav nackdelarna också, som finnjolle-seglare är jag ju van vid att bestämma helt själv i båten.

- Jag har aldrig seglat en klassisk båt förut, iallafall inte på kölbåts-sidan. Så jag tycker det kommer bli riktigt kul att få sätta sig i den och känna på känslan av en båt som designades för 75 år sen.

Filip Larsson håller med, men är lite kaxigare.

- Har aldrig seglat folkbåt förut, inte ens något liknande. Lagsegling har jag kört sedan optimisten. Tror att vi kan vinna. Folkbåtsmästarna må vara erfarna men vi är riktiga vinnarskallar och kommer inte att vika oss.

Prisutdelare blir Patrik Salén vars farfar Sven Salén gjorde en fantastisk insats för att bredda svensk segelsport genom att driva på utvecklingen av ”en folkbåt”. Han beställde själv 60 båtar som alla var sålda innan de var färdiga att sjösättas. Totalt har det byggts 4500 nordiska folkbåtar varav 1100 i plast (ej att förväxla med IF-båten). De flesta som kappseglar i Sverige gör det numera med båtar i plast.

Det är andra gången som Search Magazine Classic Yacht Challenge arrangeras. Förra året möttes två av skärgårdskryssarnas giganter SK95 Marga och La Morena i matchrace på Kanholmsfjärden. Utmanaren Marga som inte varit i vattnet på 49 år vann och segrade senare på säsongen också bland annat i ÅF Inshore Race med ett 60-tal moderna båtar bakom sig. Marga byggdes 1921 och La Morena 1922.

TEXT OLLE APPELBERG

Top