Fast 40: Uppsnack med grabbarna på Elvis

Idag börjar det sista eventet för säsongen i Fast 40-serien: Round Six på Royal Southern Yacht Club i England.

Search har snackat med besättningen på Elvis, det svenska hoppet inför helgen!

Hur har säsongen varit?

Micke Lindqvist (taktik): Krasst handlar det bara om massa utveckling. Vi har gått från att vara ett oerfaret lag till att hitta de rätta växlarna och struktur i vår segling: Lyckats hitta farten i lättvind och utvecklat teamets förmåga med den uppsjö av instrumentering där data från alla sensorer utvärderas för att skapa bättre siffror på loggen.

Men, med det sagt, det är utmanande konkurrens i klassen, vi har en lång resa till dit vi behöver vara.

Vad är målet med regattan för team Elvis?

Jakob Gustafsson (trimmer): Dels att utveckla båtprestandan ytterligare med den nya riggtuning vi har applicerat, sen har vi också prestationsmål där vi nu jobbar på att effektivisera kommunikation, bli snabbare i mellan/hårdvind samt öka framförhållningen i taktiken. Resultatmässigt vill vi landa på den övre hälften, kan vi hamna topp 5 vore det grymt.

Hur är det att segla på the Solent?

Jimmy Hellberg (navigatör). Fostrande! På grund av tidvattnet (upp till 4 meter) är det konstant väldigt strömt. Det i kombination med den extremt hårda konkurrensen gör vägvalen kritiska. Det som är roligt ät att vi växlar mellan kryss- och länsbana, så kallade ”round-the-cans”, eller djungelbanor som man säger på svenska.

I vilka förhållanden är ni starkast?

Johan Tillander (stortrim): Generellt är vi snabba i lättare vind och på undanvinden. Vi har intensivt arbetat med utveckling av våra svagheter i mer vind, det vill säga över 7m/s. Det har verkligen lönat sig då vi under den senare delen av säsongen gjort stora framsteg och blivit  jämnare i hela vindregistret.

Hur ser ni på nästa säsong?

Jakob Gustafsson: Vi laddar för att fortsätta med det utvecklingsarbete vi påbörjat. Förhoppningsvis får vi till lite mer träning under lågsäsongen inför 2019.

Kommer ni ändra något på båten?

Johan Tillander: Båten kommer uppgraderas med lite ny hårdvara och en fräsch segelgarderob, med något ändrad design på lakanen inför 2019. Flera av de andra båtarna byggs om under vintern, främst för att optimera undervattensprofiler i förhållande till segelplan.

Annan kuriosa?

Jakob Gustafsson: Teamet är redan känt som det roligaste att vara del av i serien, och vi får ständigt frågan av lokala seglare som vill vara med. Vår ambition är dock att seglarna skall bära på ett blågult hjärta.

Top