En flytväst berättar

Mikael Stamming, vice ordförande i Svenska Seglarförbundet, har seglat i hela sitt liv, lika delar tur- som kappsegling. Mikael har även deltagit i mer utmanande seglingar, som Fastnet Race och Atlantic Rally for Cruisers. Han har seglat på hemmaplan och i länder som Kanada, Thailand och Oman, dessutom har han inte mindre än 18 Gotland Runt på meritlistan. Under årens lopp har han samlat på sig en massa flytvästar, här är historien om en av dem. Obs! Västen på bilden är oskyldig.

I somras var det dags för grannarnas barn, i 35-årsåldern, att åka wake-board efter nya motorbåten. Själva hade de bara upplåsbara flytvästar så de tittade in och ville låna en ”jolleväst”, en som inte löser ut så fort man hamnar i vattnet. I förrådet hängde en rad olika modeller, från olika tidsepoker. De fastnade för en från början på 80-talet. Det skulle visa sig att den flytvästen hade mycket att berätta.

Väl tillbaka efter en härlig stund på ett solglittande hav fick vi höra: – ”Flytvästen är ju så himla retro, riktigt cool faktiskt. Vi har alla poserat i den och lagt ut bilderna på Instagram. Coolt. Tack för lånet.”

På väg tillbaka till förrådet, för att hänga tillbaka flytvästen, tittade jag på den och den tittade tillbaka på mig. Visst är den ”retro”och den har varit med om så mycket. Om ungdomarna hade tagit sig tid att titta på insidan av västen hade de sett två stämplar som sitter fast så bra att de går tydligt att läsa än idag.

Den första stämpeln är från 1981. Det står Three Quarter Ton Cup. Arrangör var NJK i Helsingfors. Själv hade jag med tusch skrivit dit S/Y Madam Mim, för så hette båten vi seglade med. Göran var skeppare, men konstruktörens namn kommer varken jag eller flytvästen ihåg. Det var en spännande konstruktion, med en rigg utan vare sig back- eller akterstag. Ungefär som på en 470. VM:et vanns av Soldier Blue, en X-¾-tonnare som var en alldeles ny konstruktion från Niels Jeppesen. Eller var det en helt ombyggd X-102? Tvåa kom Profilen från Peter Norlins ritbord. Även hon var helt ny och i aluminiumprofiler. Därav namnet. Det långa havsköret gick in på Sovjetiskt vatten och alla båtarna var utrustade med intyg på ryska så vi faktiskt fick segla där, då vi deltog i ett VM. Lite spännande var det, speciellt som vi en natt anade ett krigsfartyg i vår närhet.

Den andra stämpeln är från 1983. Stämpeln lyder Half Ton Cup World Championship, Hankø-Norway. I tusch står skrivet S/Y Caviar. Det var en fin båt från Peter Norlin med Claes som skeppare, som förövrigt hade sytt alla segel på Gran i Malmö. Båten gick som tåget i lätt vind, vilket det tyvärr inte var under VM-veckan. Vinnaren var en konstruktion från Briand i Frankrike som hette Freelance. Hon seglades som en jolle och man pumpade på varje våg under hela havsköret. Vi lärde oss mycket av de franska seglarna den veckan! Min flytväst titta på mig och blinkade, just det, nuvarande kungen av Norge, dåvarande kronprins Harald kom trea med en båt ritad av Pelle P. Prinsen var lika glad för regattan som alla andra seglare från ett tiotal nationer och några ”skumma ”livvakter har vi inget minne av att vi såg.

Så får vi inte glömma Fastnet Race 1991 på Norlinritade Gambler 38, Legend, med Bent som skeppare. Vi ledde vår klass på över 70 båtar vid Fastnet Rock och slutade femma i klassen. Så bra! Lite otäckt var det en natt när vi länsade med spinnaker i kulingstyrka. Säkert tänkte vi då på det tragiska Fastnet Race 1979 med 15 omkomna seglare. Vi fick prova den nya livlinan som hade köpts i Cowes inför racet. Tur att flytvästen hade metallöglor i midjebandet. Uppblåsbara flytvästar var inte obligatoriska då, men 50-fotaren Oracle med Larry Ellison som skeppare, hade minsann uppblåsbara flytvästar till hela besättningen. Det kommer vi ihåg. Lite ovanligt då, men idag obligatoriskt på alla havsseglingar. Att Larry Ellison skulle bli så stor med Oracle visste vi inte då, inte heller att han skulle besöka Malmö med sin gigantiska motorbåt 2005, när America’s Cup hade en regatta i Malmö. Han besökte då sin America’s Cup-båt BMW Oracle!

Men även minnen från familjeseglingar och transportseglingar dyker upp. Flytvästen var med när vi på 90-talet nonstoppseglade en ¼-tonnare från GKSS i Göteborg till Helsingborg. När båten levererades sa ägaren till oss att Windexen var ny, för att ”en Gulle hade flugit rakt in i Windexen och fallit död ner på däcket”. Vi tre som skulle segla till Helsingborg bara stod som fågelholkar inför berättelsen. Eller när vi seglade stora 80-fotaren Nicorette, som kappseglat jorden runt, från Karlskrona till Göteborg i kuling utanför Bornholm med höga brytande vågor, ja herre min skapare. Junior mådde riktigt dåligt och mönstrade av i Falsterbokanalen.

Glöm inte alla Gotland Runt jag varit med på tyckte jag min retroväst säger när jag hänger tillbaka den på sin krok i förrådet. En 40-årig ”HH Elvström off shore” snackar man inte bort så lätt!

Top