Dubbelt trubbel...

Ibland går det inte som man tänkt sig... Videon nedan är ett bra exempel på hur man inte bör hantera spinnakern om man råkar ut för en broach... Hur hade du hanterat situationen?


  

Om oturen är framme finns det några saker som kan vara bra att tänka på vid en broach:

• Släpp lägajen helt, låt den löpa ut! Här tvistar de lärde huruvida man skall använda sig av stoppknopar på spinnakergajarna eller inte. Vid crusingsegling är det säkraste att inte använda sig av stoppknoppar. Gajen kan då löpa ut helt ur blocket vilket gör att mesta möjliga tryck (och därmed lutning) försvinner fortare. Nackdelen är att det tar lite längre tid att börja segla spinnakern igen när man fått ordning på situationen eftersom man då behöver trä om gajen.

Genom att använda stoppknopar kan man undvika detta. Nackdelen är då att spinnakern delvis kan fortsätta dra och fylla även efter att man släppt gajen. Därför kan båten bli liggande lite längre tid på sidan. Men om man kappseglar kanske det kan vara värt att leva med det för att kunna komma igång fortare efter broachen.

• Släpp max på storskotet.

• Släpp kicken helt om den är ansatt.

• Släpp INTE efter på lovartsgajen eller spinnakerfallet. Då hamnar spinnakern bara längre från båten och riskerar att fortsätta fylla. Målet är att behålla spinnakern nära båten men låta lähornet blåsa förut som en flagga.

• Om man släpper efter på lovartsgajen eller spinnakerfallet kommer spinnakern hamna ännu längre åt lä bakom båten och då riskerar detta att hålla kvar båten längre på sidan. Om man släpper fallet riskerar spinnakern även att blåsa högre upp i luften och därmed fylla mer. I ett senare skede kan man dock vara tvungen att släppa efter fallet, men då ordentligt så att spinnakern har möjlighet att blåsa iväg från båten och lägga sig i vattnet. Detta kan hjälpa till att få bort trycket i den, men då har man å andra sidan en spinnaker som kan vara tuff att få upp ur vattnet…

• Håll fast i båten… en kölbåt kommer resa sig upp så småningom när man blivit av med trycket i seglen. Har man släppt max på lägaj och storskot så får man bara vänta… Eftersom båten blir lovgirig när den börjar luta kommer den dessutom vrida sig upp mot vindögat så sakteliga vilket hjälper till att minska på trycket i seglen ytterligare.

Nu bör kanske tilläggas att det är lätt att sitta här bakom datorskärmen och komma med tips från coachen… En broach kan hända alla, men med detta i bakhuvudet går det förhoppningsvis lättare och fortare att reda ut situationen!

Liros

Top