DROTTNINGEN FÅR INTE VARA MUSEIFÖREMÅL HON SKA SEGLAS OCH KAPPSEGLAS

Trea i förra veckans ÅFOR Classic blev skärgårdskryssarnas drottning, Beatrice Aurore eller Bea, som hon lite mer vardagligt kallas. Fredrik och Kalle Brodin och deras crew lyckades med det trots att man skörade spinnakern utanför Visby och därför inte kunde dra maximal nytta av undanvinden tillbaka till Sandhamn.

Bea ägs sedan 2007 av ett konsortium med tio delägare och kappseglingsintresset har varierat i gruppen varför Bea har en blandad racinghistoria. Det började väldigt bra 2007 med att Beatrice Aurore vann Stockholm Yacht Klubbs Kräftköret, men sedan lät de riktigt stora framgångarna vänta på sig. Men förra året lossnade det när Bea blev tvåa i Baltic Classic Masters i Åbo efter en häftig match mot trean, den finländska tolvan Blue Marlin. Vann gjorde gaffelriggade SK55 Miranda, som seglades av familjen Widstrand som stod för årets skräll i ÅFIR med nyrenoverade SK95 Marga.

- Vår filosofi är att båten ska seglas och kappseglas – inte vara ett museiföremål, säger Fredrik Brodin. Men samtidigt är det naturligtvis viktigt för oss att bevara kulturvärdet, säger han.

Det har bara funnits tre båtar som byggs som SK150. Berömdast och störst av dem alla var Singoalla som byggdes 1918-19 för konstruktören Gustaf Estlanders räkning och givetvis efter hans egna ritningar. Singoalla är den längsta skärgårdskryssare som byggts, nära 24 meter lång. Hon totalförstördes i en brand i Berlin på 1920-talet bara några år efter sjösättningen.

Beatrice Aurore byggdes 1920 och konstruktör var August Plym. Bea är något kortare, 22,2 men den längsta skärgårdskryssare som ännu seglar. Beckningen 150 betyder att storseglet plus 85 procent av förtriangeln får vara högst 150 kvm.

- Det är en riktigt kul båt att segla, men det gäller naturligtvis att segla en sådan här klenod med förnuft. Båten får inte ta skada, säger Kalle Brodin.

Liksom flera av Beas tio delägare har Kalle och Fredrik historiska band till båten. Brödernas farfarsfar Erik Brodin var Beatrice Aurores första ägare.

Båten har en dramatisk historia och som kunde slutat med upphuggning sedan hon kluvits på mitten av en kran. Renoveringen tog fyra år och kostade sex miljoner kronor, varav försäkringsbolaget bara täckte hälften. Det innebar stora personliga påfrestningar för den dåvarande ägaren Björn Widström, men renoveringen blev verkligen gedigen.

Bröderna Brodin tycker båda att ÅFOR är en fantastisk tävling. Det skiljer ju mer än hundra år mellan äldsta och yngsta båt. Bröderna tycker också att klassikerklassen är speciell. Det är fin stämning mellan båtarna och man tar inga risker i onödan eller seglar avsiktligt så hårt att båtarna tar skada. Det är gentlemannamässigt, konstaterar Fredrik.

- Vi är ju med och bygger på båtarnas historia. De har seglat mot varandra i många många år och kommer säkert att fortsätta så om 50 år. Det är en unik klass, menar Kalle.

Båda hoppas att få fler klassiska träbåtar att börja kappsegla.

Vad kunde då Bea gjord bättre i själva racet? Man kunde naturligtvis ha undvikit att tappa spinnakerbommen i vattnet och sluppit den oplanerade ”manöverbordövningen” som det innebar.

Bobby Cyrus, Magnus Eneström, Christian Harding, Mårten Bäckman, Hans Brodin, Jonas Kjellqvist och Thor Sundsvik var med ombord och tog Bea till pallplats.

Nästa evenemang för Beatrice Aurore blir Sandhamnsregattan med Baltic Classic Masters den 10-13 augusti.

TEXT OCH FOTO OLLE APPELBERG

Två av tio delägare i Bea; Fredrik och Kalle Brodin. Foto Olle Appelberg

Top