Det svenska fysfenomenet i American Magic: Intervju med Anders Gustafsson

"De nästkommande arton månaderna kommer jag att tävla i denna foilande America's Cup-båten (en AC75:a) tillsammans med American Magic. Det är en fanstastisk båt, en innovativ teknologi och något som aldrig gjorts förut. Stora (väldigt) snabba båtar och ett lika stort och tallangfullt team bakom gör det till en värdig utmaning. Det kommer att koka ner till en stor regatta i Auckland, Nya Zeeland, och förhoppningsvis den 36:e America's Cup-finalen mot Emirates Team New Zealand i mars 2021"

Så skrev Anders Gustafsson på Facebook i November, Hanna fick sig en pratstund med den svenske Grindern. 

At segla AC är en dröm för många, hur blev du uttagen? 
Det började nog redan förra AC när jag var del av den svenska kampanjen Artemis Racing, det var då jag byggde jag mitt kontaktnät. Paul Goodison, som även han var del av Artemis, och är stortrimmer i American Magic laget kontaktade mig, och frågade om jag var intresserad - vilket jag var.

Då jag är grinder började det hela med fystester av olika slag. Efter att jag skickat in mina resultat, som tydligen var tillräckligt bra fick jag åka och träffa tränarna, men ingen annan i laget. Det mötet måste ha gåt bra, för sen fick jag träffa Terry Hutchinson och resten av laget för att se om det matchade på ett socialt plan. Jag tror att min resa in i laget faktiskt är en ganska vanlig väg, eller jag tror antagningsprocessen ser liknande ut för många AC-seglare.

Men som jag sa, så började resan redan med Artemis Racing, och det var kanske inte lika konventionellt. Jag visste om att det skulle bli en svensk satsning, och mailade helt enkelt info@artemis.com, berättade vem jag var, drog mitt CV, och sa att jag va intresserad. Sen fick komma till Bermuda och göra tester, och blev därefter uttagen till laget. Men innan det mailet fanns jag nog inte på någons radar.

Nej, för du har inte inte bakgrund som seglare egentligen?  
Jag har växt upp med segling, min familj har semesterseglat och jag seglade optimist som liten, men sen när jag blev äldre och det var dags att “välja” sport så föll valet på kanoten.  Så innan jag drogs in i den här cirkusen hade jag 4 OS i kanot innanför västen, med en 5:e plats i London som bästa placering (inklusive 1 VM-guld och två EM-guld i K-1, reds. anm.).

Hur är det att segla AC75 vs AC50? 
Jag måste nog säga att katamaranen (AC50:an) kändes vildare, det är väldigt sketchy att springa framför masten mellan piedestalerna i 40 knop, så det känns nästan som jag har det lugnare nu, och säkrare på något sätt för att jag står still. Sen är den större, på AC50:an va vi 6 ombord, nu är vi 11, så jag har färre arbetsuppgifter, så det är nästan lite enklare för mig. 

Det är inte lika mycket dödsångest att segla på Defiant, haha, men vi har ju inte raceat ännu. Det kommer säkert bli intressant när man kommer tight upp till märket med stora utstickande foilarmar två meter från huvudet Sir Ben (Ainslie, skeppare ombord på Britannia, den brittiska båten). 

Var är ni i fasen nu? 
Just nu så tränar vi på där vi är, jag är i Montreal där jag bor och jobbar som huvudtränare för Kanadensiska Landslaget i kanot . Personligen har jag har varit ganska involverad i fysträningen och hur den ska läggas upp. Det är ett område där jag verkligen kan bidra med min bakgrund, men alla drar sitt strå till stacken. 

Men generellt sett så pratar vi just nu mycket om “Boat speed and reliability” - Så det handlar dels om att få systemen att funka ihop, och att hitta balansen mellan hur hårt man vågar pusha, för att man ändå ska komma till start nästa dag. 

Skillnaden på Artemis och American Magic?
Det är en tydlig skillnad i hur laget är strukturerat och i kulturen. Artemis var ju en engelsk/svensk hybrid och detta laget är väldigt Amerikanskt - men det är svårt att sätta fingret på vad det är som är skillnaden, men skillnad är det. Det ena är inte bättre än det andra, bara annorlunda, och väldigt kul. 

Det känns som man är del av ett amerikanskt fotbollslag, eller det är så jag föreställer mig det- 

Hur har Corona påverkat er? 
Jag tycker det flyter på bra, även om vi har såklart blivit begränsade i hur mycket i vi får segla, så har det blivit för alla, även om det såklart skiljer från lag till lag, då olika länder har olika restriktioner.

Vi får helt enkelt anpassa oss från dag till dag, men lagledningen har det inte lätt. 

Vi måste fråga, hur går det med bygget av båt två? 
Det går bra, det går fort framåt. Trots Corona har vi kunnat göra väldigt mycket. Jag tror, nej jag vet, att den kommer vara mycket bättre än båt ett, och så tror jag det är får våra konkurrenter också, alla kommer ta stora kliv med båt två. 

Det är nästan det häftigaste med America’s Cup - utvecklingen går så otroligt fort, jämfört med i riktiga världen. Från en lösryckt tanke under en debrief, till att vi testar det på båten går över en natt. Det är det som gör Cuppen så speciell; du har världens mest kvalificerade människor, som i princip har obegränsad budget, som jobbar dygnet runt med att pusha gränserna inom segling.

Text: Hanna Ericksson 

Top