Den Polska PR-floppen

Kappseglingsbåten ”I love Poland” kostade nästan 10 miljoner kronor och skulle segla världen runt – men står nu på ett varv med bruten mast. 
Polen drog igån en PR-kampanj för att förbättra sitt rykte utomlands. Budgeten? Motsvarade en miljard svenska kronor... 

Resultatet är kanske en av de mest misslyckade pr-kampanjerna någonsin: konton på Youtube och Instagram med ett 50-tal följare och en båt som ligger på varv med bruten mast.

När stiftelsen PFN, Polska Nationella Stiftelsen, lanserades 2016 sa den dåvarande premiärministern Beata Szydlo "stiftelsen kommer bygga upp varumärket Polen". Man talade om att visa för omvärlden Polen som ett ”ett vackert, vänligt Land, ett Polen som är värt att besöka, ett ambitiöst Polen.” Kostnaden hittllls har blivit cirka 400 miljoner zloty eller 980 miljoner kronor, som betalades av polska statliga företag stå för.

I praktiken handlade det om att stödja det högerpopulistiska regeringspartiet Lag och rättvisa, PIS, och motverka en negativ bild av partiet och ledaren Jaroslaw Kaczynski i utländska medier. Men ett av de första PFN-projekten var en reklamkampanj för regeringens ”rättsreformer” 2017 – på polska och uteslutande riktad mot den egna befolkningen.

Och nu avslöjar sajten Onet hur PFN:s pengar har spenderats utomlands. 2017 anlitade stiftelsen White House Writers Group, en lobbyfirma i Washington, för 5,5 miljoner dollar. Syftet var att höja Polens profil i USA och andra västländer. För pengarna har PFN bland annat fått ett konto på Youtube som på torsdagen hade 55 subscribers där en stor del av de  klippen hade färre än 10 visningar.

Instagramkontot ”heartofpoland” som lagts upp av lobbyisterna i Washington var fullt av felaktigheter. En bild av Warszawa i solnedgång är i själva verket tagen i Prag. Och en bild på polska backhoppningsstjärnan Kamil Stoch visar en helt annan idrottsman i en annan sport.

En annan uppmärksammad flopp var när PFN la 900.000 euro på en 21,5 meter lång kappseglingsbåt som döptes till ”I love Poland”.

Båten skulle delta i regattor och seglas världen runt med polske OS-medaljören Mateusz Kusznierewicz vid rodret. Men projektet har kantats av gräl om ekonomi, och i dag ligger ”I love Poland” i ett amerikanskt reparationsvarv med bruten mast.

Top