Dags att förbereda båten för sjösättning

Årligen händer det att båtar, som till synes ligger säkert förtöjda vid brygga och kaj, sjunker kort efter sjösättning. Här har Pantaenius listat de vanligaste orsakerna till att det sker, samt ett gäng tips om hur du kan förebygga skador och starta upp säsongen på bästa sätt.

Den här artiklen publiceras i samarbete med Pantaenius – specialist på båtförsäkringar.

De fem vanligaste orsakerna till att båtar sjunker på våren

1. Borttagna eller skadade slangklämmor: Dessa klämmor tas ofta bort på hösten när motorn vinterkonserveras. På våren, när båten återigen skall sjösättas, glöms de bort. I de trånga utrymmena i motorrummet är frånvarande eller slitna klämmor svåra att upptäcka.
2. Slangar: På vintern kan isbildning skada slangar och genomföringar.
3. Regn: Läckande ventiler, läckande däcksluckor, söndriga eller dåligt förseglade beslag.
4. Defekta sjövattenfilter: Glas-, plast- och till och med bronsfilter kan spricka eller deformeras över vintern, speciellt om de inte har förberetts inför vintern på rätt sätt. Vatten kan därmed droppa in när intagsventilen är öppen.
5. Läckande axelpackning: Konstant droppande från en dåligt monterad axelpackning vid drivaxeln (om sådan finns) kan orsaka översvämning.

Tips på förebyggande åtgärder

Före sjösättning 

– Inspektera slangklämmor och byt ut dem vid behov. Dubbla sjövärdiga, rostsäkra slangklämmor rekommenderas. Stäng genomföringar när du lämnar båten.
– Kontrollera kylslangarna med fokus på styvhet, slitage, läckor och sprickor. Se till att de sitter väl.
– Byt ut förbrukade offeranoder.
– Inspektera båtens propellrar för att upptäcka rost, bucklor och annan deformation. Se till att saxsprintarna sitter. Ta tag i propellern och försök att flytta axeln, om den är för lös kan axellagret (på framdrivningssystemet) behöva bytas ut.
– Se till att roderstocken inte är deformerad.
– Inspektera båtens däck och skrov med avseende på blåsor, snedvridningar och spänningssprickor.
– Se till att sjövattenfiltret inte är sprucket eller på annat sätt deformerat och att det är rostfritt, rent och ordentligt fastsatt.
– Kontrollera att motoraxeln och styrrodrets packboxar är lösa (inombordsmotorer). En packbox ska bara läcka när propelleraxeln roterar och måste inspekteras regelbundet.
– Inspektera och smörj genomföringar.
– Använd en vattenslang för att kontrollera eventuella läckor på däck. Foga om vid behov.
– Se till att dräneringspluggen (dyvikan) är på plats, om sådan finns.

Utombordare

– Inspektera gummi- och plastdelar och byt ut om slitage är uppenbart.
– Kontrollera servostyrningen och oljenivån i powertrim.
– Byt ut anoder som är mer än till hälften slitna.
– Inspektera manteln på styrkablarna. Sprickor och deformering indikerar korrosion och betyder att kabeln måste bytas ut.

Motorer och bränslesystem

– Inspektera bränsleledningar, inklusive påfyllnings- och dräneringsslangar för att se om de är spröda eller har sprickor. Kontrollera alla anslutningar för att upptäcka läckor och se till att alla ledningar är väl stödda med  klämmor som hindrar friktion eller remmar med rundade kanter 

– Inspektera bränsletankar, pumpar och filter för att upptäcka läckage. Klämmor ska sitta tätt och vara rostfria. Rengör eller byt bränslefilter. Ägare av bensindrivna båtar med bränsletankar av glasfiber bör rådfråga en professionell specialist för eventuella etanolrelaterade problem.
– Med några års mellanrum, ta bort avgasgrenröret och kontrollera om det finns rost.
– Rengör och dra åt elektriska anslutningar, speciellt batterikablarna. Rengör batteripolerna med en stålborste och fyll cellerna med destillerat vatten (om tillämpligt).
– Kontrollera om det finns hål i ventilationsslangen 

Båtsläp

– Inspektera däckens mönsterdjup och förslitning generellt samt sprickor och byt ut vid behov. Kontrollera lufttrycket och glöm inte reservdäcket!
– Inspektera hjullager och serva om det behövs.
– Testa både bakljus och reservljus så att de fungerar som de ska. Inspektera släpvagnens kedjor.
– Inspektera släpvagnen med fokus på rost. Om rost finns, slipa och måla för att motverka ytterligare slitage.
– Inspektera bromsarna och bromsvätskebehållaren.

Annat att tänka på

– Kontrollera utgångsdatumet för beacons och brandsläckare.
– Inspektera spisen och gasolflaksor samt slangar.
– Inspektera länspumpen och fyll strömbrytaren för att kontrollera att den fungerar korrekt.
– Kontrollera om det finns skavda områden på båt och ankarlinor.
– Inspektera strömmatningskabelanslutningarna för brända fläckar. Brända fläckar indikerar att strömkabeln och/eller kontakten måste bytas ut.
– Titta på din båtförsäkring och uppdatera vid behov.
– Se till att du har flytvästar av rätt storlek och i gott skick till varje passagerare. Kontrollera cylindrarna för uppblåsbara flytvästar.
– Testa brandvarnaren och kolmonoxid-, ång- och länslarmen.

Top