Bröderna Lundqvist åtta på VM i F18

Årets världsmästerskap i F18 avgjordes i Clearwater mellan den 10-16 oktober. Ett 60-tal båtar stod på startlinjen, bland dem bröderna Jacob och Oscar Lundqvist. Vi vill påstå att deras åttondeplats är, om inte en skräll, så lite av en bragd. Det hör inte till vanligheterna med så framskjutna svenska placeringar i konkurrenskraftiga F18-klassen. Själva verkar de dock ta framgången med ro. Vi når Jacob via Facebook någon dag efter att slutresultatet spikats, och han menar att de både vill och kan mer.


Världsmästerskap i F18 skulle egentligen bjuda på 5 tävlingsdagar, men det blev till slut bara tre på grund av svaga vindar inledningsvis. Jacob och Oscar var på plats några dagar innan start för att träna men båten, liksom alla europeiska båtar som låg i samma container, anlände först dagen före regattan.
– Det blev inte så mycket tränat inför tävlingen, men vi fick låna en båt av en schysst amerikan, berättar Jacob, samtidigt som han konstaterar att det blev ett kort mästerskap.

Jacob fortsätter:
– Vi plockade ihop båten och fick ett startförsök regattans första dag. Det blev ett väldigt bra genrep, men tyvärr inte ett race.

Clearwater – klingar namnet bekant? Området är omtalat för sina stränder som sägs vara ”världens bästa” med sol ”året runt”. Foto: Anna Suslova / 2022 Immunolin F18 World Championship

Clearwater är känt för vackra stränder och ändlösa soltimmar. Utifrån ett seglingsperspektiv är det också speciellt.
– Under F18-VM utgick man från en lång strand, berättar Jacob och fortsätter:
– Det vanliga var frånlandsvind på förmiddagen och sjöbris från väst som fyllde på utifrån på eftermiddagen. Det är väldigt kul med mängder av roliga djur på vattnet. Vi såg bland annat delfiner, sköldpaddor och rockor.

Generellt bjöd mästerskapet på varierande förhållanden.
– Första seglingsdagen var det fantastiskt fina sjöbrisförhållanden, men det är ett annat tryck i vinden när det är så varmt. Det blåste kanske 8-9-10 m/s men trycket upplevs mindre än vi är vana vid. De sista två dagarna var det frånlandsvind. Avslutande dagen lättade det succesivt och sista racet genomfördes i lätta vindar.

Tittar man i resultatlistan startar Jacob och Oscars serie kring 10 och därifrån blev det bara bättre och bättre.
– Dels tar det lite tid att komma igång när man inte har seglat på ett tag, dels var vi lite nöjda med att komma topp 10 i början. Vi insåg snart att vi har mer att ge och började ta för oss. Ett viktigt fokus för oss var att få till starterna bättre vilket vi lyckades med. Vi var också ofta på rätt ställe på banan, men det brukar vara vår styrka. Det vi saknar jämfört med båtarna i topp är kanske inte i farten så mycket som att ställa om mellan växlarna, det gör de ännu bättre än vad vi gör!

Guldet gick till USA och de nykorade världsmästarna Ravi Parent och Severin Gramm vann även årets EM i Garda. Det syns tydligt att de har fler seglingstimmar än någon annan i fleetet, berättar Jacob.

Jacob och Oscar seglar en Goodall C2 från 2019. Båten är uppdaterad och designad för decksweaper. Segelstället är nytt för i år. Men måste man ha nya prylar för att segla konkurrenskraftigt?
– Vi var nog teamet med den äldsta designen inom topp 10. Tittar man på båtarna generellt skiljer de sig förvånansvärt mycket åt, ändå går de såpass lika. Det är ett tecken på att det handlar mer om vem som sitter i båtarna än materialet.

Jacob och Oscar Lundqvist seglar en Goodall C2 från 2019 med nytt segelställ för i år. Foto: Anna Suslova / 2022 Immunolin F18 World Championship

Och nu har vi kommit till den stora frågan; bragd eller inte? Jacob och Oscar började trots allt segla F18 för bara två år sedan.
– Vi har fördelen att kunna träna med andra duktiga besättningar, inte minst Fredrik Karlsson och Niklas Nordblom. Vi har också seglat mycket. Jolleseglingen sitter kvar i kroppen samtidigt som all segling i större båtar gett god struktur, en kombination som jag tror varit lyckosam.

Det här med olika besättningskonstellationer är alltid spännande och man kan ju inte låta bli att fråga hur det är att segla med brorsan?
– Tidigare seglade vi J/70 och då var vi fem ombord. F18 är svårare eftersom friktionsytan är större, dessutom ger högre puls automatiskt mer stress. Det var mycket tjafs i början, men det har blivit bättre i takt med att vi blivit mer bekväma med båthanteringen. Fördelen när vi seglar tillsammans är att vi har samma mål och vi litar alltid på varandra. Dessutom har vi båda en ganska extrem förmåga att fokusera.

Jacob menar att stämningen i klassen är otroligt trevlig och familjär. Man är kompisar på land men tuffa konkurrenter på havet, precis som det skall vara. Allt inramas av Olivier Bovyn och Pierre Charles Barraud, som har grundat klassen och fortfarande är med och ger sin touch på det hela. Foto: Anna Suslova / 2022 Immunolin F18 World Championship

Jacob och Oscar är nöjda med resultatet men höjer målsättnigne inför nästa säsong.
– Det är klart vi vill komma bättre. Inför sista seglingen låg vi 5:a. Hade vi gjort ett bra sista race hade vi kunnat komma topp tre. Brons hade varit långt över förväntan, men inför nästa VM i Travemünde är målet topp 5. Där har vi fördel hemmaplan och ett fleet som påminner mer om det under EM på Garda.

Text: Anna-Lena Elled

Top