Autopilotens vara eller inte vara

När CYCA, Cruising Yacht Club of Australia, äntligen bestämde sig för att omfamna 2000-talet och tillåta doublehanded-segling i Sydney to Hobart var det många shorthanded-entusiaster som jublade… 

Dock tystnade applåderna ganska tvärt då organisatörerna lät meddela att doublehanded-seglarna inte skulle få vara med och tävla om totalsegern och den prestigefyllda Tattersall Cup då de använder sig av autopilot. 

Både Rolex Middle Sea Race och Rolex Fastnet Race låter shorthanded-seglarna vara med och fightas om totalsegern. 2019 vann Leon, en JPK 10.30, seglad av konstruktören Jean Pierre Kelbert och Alexis Loison, doublehanded-klassen och kom 6:a totalt i IRC-klassen. 

Båda dessa tävlingar tillåter autopiloter på alla båtar nu. RORC, Royal Ocean Racing Club, som arrangerar Fastnet ändrade reglerna för att skapa en enhetlighet med Middle Sea Race, tidigare tillät man det bara (utan handikapptillägg) på båtar i doublehanded-klassen. 

Huvudargumentet är att om 100-fotarna får ha både svängkölar och elvinschar, så borde autopiloter falla i samma kategori av hjälpmedel, och därmed tillåtas. 

Sen finns det andra som argumenterar att det nu mera finns autopiloter som i många fall styr bättre än en människa, men dessa autopiloter är så pass dyra att bara professionella team har råd med dem. 

Vad tycker ni i frågan? 

Top