Att välja rätt ankare

Rätt ankare är avgörande för en lyckad och säker seglats. Ett ankare är inte vilken utrustning som helst; det tillhör båtens säkerhetssystem, som skall se till att din båt ligger kvar på önskad plats oavsett förhållanden. Med olika typer av ankare tillgängliga på marknaden är det viktigt att förstå vilka faktorer som påverkar valet.

Den här guiden syftar till att beskriva de mest grundläggande principerna vid val av ankare. Den publiceras i samarbete med www.moory.se där du kan hitta flera av de ankare som nämns.

Vad har du för båt?

Först och främst behöver du fundera över vad som är specifikt för just din båt; hur stor den är, vad den väger, vad det är för modell och design. Större båtar kräver tyngre ankare, medan mindre diton kan hållas på plats med lättare alternativ.

Några vanliga typer av ankare

Det finns olika typer av ankare, var och ett med sina styrkor och svagheter. Här är några exempel.

Danforth- / Fortressankare: Relativt lätta ankare, idealiska för sandig och lerig botten.
Plogankare (Rockna, Mantus, CQR, Delta): Lämpligt för en mängd olika havsbottnar, inklusive klippor och sten.
Bruceankare: Ett allroundankare som erbjuder bra fäste i olika bottentyper.

Från vänster till höger; Danforth-, Plog- och Bruceankare.

Tallriksankare: Används främst vid tillfällig ankring under dagsturen, fäster bäst i lera och slam.
Grapnelankare: Praktiskt för små båtar och tillfällig förankring i steniga bottnar eller bottnar med sjögräs.

Från vänster till höger; Traditionellt Grapnel- och tallriksankare.

Bottenförhållande är avgörande

Typ av havsbotten spelar en viktig roll vid val av ankare. Danforth- och Fortressankare är till exempel utmärkta för sandbottnar, medan plogankare är mer mångsidiga och passar olika typer av bottenförhållanden. Mardrömmen är sjögräs. Testa gärna hur bra ankaret sitter med hjälp av motorn, speciellt innan du lämnar båten eller går och lägger dig. Det är viktigt att hela tiden hålla ett öga på vind- och strömförhållanden. Stora förändringar kan sätta ankaret och därmed också båten i rörelse.

Förmåga att fästa

Ankarets förmåga att fästa är förstås avgörande för säkerheten. Ankaret skall ha hög fästförmåga i förhållande till båtens storlek. Det skadar inte att välja ett ankare med en fästförmåga som överskrider båtens vikt, speciellt om du seglar i områden som ofta är exponerade för vädrets makter. De flesta av tillverkarna erbjuder en storlekstabell, som gör det lätt att matcha båtens storlek och vikt med rätt ankare.

Enkel hantering

Det är också viktigt att tänka igenom de praktiska aspekterna vid val av ankare. Faktorer som vikt, design och system påverkar hur lätt det är att släppa ankaret och hämta hem det. Det är inte alltid båten ligger still och sikten är god när ankaret skall upp.

Storlek spelar roll

Ankarstorlek handlar inte bara om vikt utan också om yta. En större yta gör att ankaret greppar havsbotten mer effektivt. Ovan nämnd storlekstabell ger lämplig ankarstorlek med hänsyn till både båtens storlek och vindstyrka. Katamaraner kräver till exempel generellt en eller två storlekar större ankare, på grund av att de påverkas mer av stark vind jämfört med kölbåtar.

Material och konstruktion

Ankare är vanligtvis gjorda av galvaniserat stål, rostfritt stål eller aluminium. Rostfritt stål ger bättre korrosionsbeständighet, medan galvaniserat stål är mer prisvärt.

Ytterligare saker att tänka på

Oavsett typ av ankare är ankarlinans, respektive ankarkättingens, utsläppta längd avgörande för hur väl ankaret fäster. Rekommenderad utsläppt längd, som beror på djupet där ankaret ligger plus höjden över vattenytan, erhålls ofta i tabellform. Tumregeln säger att längden på utsläppt ankarlina bör vara 4-6 gånger ankringsdjupet. Någon form av kättingräknare underlättar. Det finns speciella kättingmarkörer och digitala varianter. Färg fungerar också bra. Måla en länk vid 10 meter, två länkar vid 20 meter och tre länkar vid 30 meter et c. Överväg också att ha ett extra ankare i reserv som kan användas vid behov eller om nöden kräver.

Släppa ankar

Den ena gången är sällan den andra lik när man släpper ankare. Oftast går det smidigt, men det händer också att det krånglar. I bästa fall låter du ankaret sjunka till botten samtidigt som du matar lina / kätting under långsam back. När du är nöjd med utsläppt längd respektive fästkraft dubbelkollar du greppet med motorn förslagsvis kring 2000 rpm.

Slutsats

Val av ankare beror av flera faktorer som typ av båt, bottenförhållanden, fästkraft, hantering, system och material. Genom att förstå dessa faktorer och välja ett ankare som passar dina förutsättningar och behov blir seglingen inte bara säkrare, utan också roligare. Ta tid på dig, undersök dina alternativ och investera i rätt ankare – det gör stor skillnad där ute på sjön.

Top