AC75 - första tankarna efter avslöjandet av den nya båttypen

Förra veckan kom Team New Zealand ut med sin prototyp på båten som ska användas i 36e America’s Cup. Vi visste att det skulle bli en enskrovsbåt, men egentligen ingenting mer än så. Skulle den foila, ha svängköl? Frågorna var många.


Så här löd till slut några av svaren (texten fortsätter nedan):

Vid första anblick känns det som en kompromiss där Luna Rossa får en enskrovsbåt som utlovades när deras ägare hjälpte till att finansiera deras förra kampanj. Samtidigt får Team New Zealand en båt som kommer att vara mer lik en AC50 än de gamla kölbåtarna.

Men det finns fortfarande många frågetecken.

Fart?

Grant Dalton sade att ”AC75 har potential att vara lika snabb eller snabbare än AC50.” Vilket är ett bra tecken för oss svenskar då Artemis Racing har sagt att de bara är med om båten är lika snabb som sist. I en intervju med Sail World säger TNZs chefsdesigner:

- I 20 knops vind tror jag att den kommer att vara i närheten av farterna av AC50. AC75 är en större båt, med större rigg (ca 90 fot hög). Med AC75 kommer det rätande momentet vara samma i alla vindstyrkor, så länge den foilar.

- När du foilar, i 9-15 knops vind, finns det definitivt potential att gå snabbare än AC50. Och i mer vind kan farterna bli ganska lika.

Bernasconi tror inte att AC75 kommer att foila i under 9 knops vind. Men man hoppas på att sjöbrisen fyller på med 18-20 knops vind, som den brukar göra under sommaren i Auckland. I de lägre vindregistren, kommer code zeron användas flitigt.

- När båtarna inte foilar kommer de att vilja använde code zero. När det är marginellt om du foilar eller inte tror jag att man kommer att använda den för att komma upp foilsen. När vi väl kommer till 12 knop och uppåt, kommer code zeron användas mindre. Men det är tidigt att säga och vi får se hur båtarna utvecklas, säger Bernasconi.

Bernasconi vet fortfarande inte om man kommer kunna använda code zero på kryssen.

Kostnad?

Team New Zealand har riktat mycket kritik mot Oracle för att det har varit för dyrt med katamaranerna. Men kommer dessa båtar vara billigare? De är större och har dessutom öppen design på skroven. Eftersom dessa båtar saknar motstycke kan man tänka sig att mer tid och pengar kommer att behöva läggas på designutveckling. Fler seglare ombord kommer också innebära fler löneposter.

Förmodligen har Grant Dalton en plan för att göra det billigare, eftersom de inte har några enorma resurser. Vi får helt enkelt vänta och se.

Hur många seglare ombord?

America’s Cup i somras fick mycket kritik för att fyra av sex seglare ombord var tvungna att grinda (eller cykla). Dessa båtar kommer också att drivas av hydraulik och de 1-1,5 ton tunga foilsen kommer att kräva mycket kraft och många grinders. När man dessutom seglar med bara storsegel och fock, kommer det inte finnas så mycket annat att göra.

Som sagt, många frågetecken, men vad som är säkert är att Team New Zealand har en otrolig skara designers och seglare som kommer att göra denna Cup till en av de bästa någonsin.

Top