Öppet hav 2020 - resan på Oriole

Hur kan man få för sig att kappsegla på havet med en gammal Omega 42 mot eliten i Sverige inom havskappsegling?

Omega 42 SWE 106 byggd 1981, ritad av Peter Norlin - somliga kallar den för ”Den riktiga varan”. 

Vi var väldigt laddade att starta på lördag klockan 11.00, men på brist av vind sköts starten upp 50 minuter. Alla ombord hann med ett svalkande dopp innan det bar av ner mot Landsort. Vi satte vår code 1, medans många andra båtar seglade spinnaker vilket visade sig bli lite för brant, så vi tågade på och var ganska snart första båt fältet, jagade av även den grupp som startade 10 minuter efter oss. Vi lyckades hålla alla oss långt framme och rundade upp som tredje båt vid Landsort. 

En båt som imponerande på mig var Blueprint som vi länge seglade sida vid sida med. Att se två personer hantera den vackra båten i gippar med fylld spinnaker var härligt att se.

Vart blåser det bäst?

Efter rundningen så avtar vinden och vi längtar efter ett större försegel, men nu är båten inmätt med stor, kryssfock, code 1 och spinnaker. Så man får vara nöjd med det man har.
Som många andra så studerade vi södra sidan av Gotska Sandön i timmar. Det var befriande när vi till slut lyckades fånga vinden och sätta kurs mot Alma. Åter härlig spinnakergång med många gippar och letande efter rätt spår. Vinden skiftade en del och jag vet inte om man tjänande på att gippa sig fram. Såg en del båtar som gick långt ut på havet och kännande kanske på det. Men vi ville upp fältet så vi försökte allt.

Magisk rundning av Alma
Kajsa (min dotter) som styrde ville gå så nära att man skulle kunna ta på fyren, jag var i full färd med att ta ner spinnaker och byta till code 1 och fick nästan en chock när jag tittade upp och såg hur nära vi var. Väl runt och med code 1 uppe så insåg vi att det var spinnare som gällde, nu var det bara Kajsa och jag i brunnen, dom andra sov, så det var bara att byta igen. Kom igen pappa upp på däck, upp med bommen, sa Kajsa. Spinnbommen som jag just tagit ner.

Far och dotter! 

Vi var fem ombord.
Jag som skeppare, Kajsa som är uppvuxen i en Smaragd och superduktig seglare. Sen Fredrik hennes man och en kompis till dom Henning som kappseglade för första gången. Sen tiull sist min bästa seglarkamrat Anders Gille som seglat mycket med mig, framför allt på Smaragdtiden, vi har säkert 10 SM tillsamman.

Skepparen i egen hög person

Efter Alma var vi alla ganska trötta och slitna. Lite deppiga över att vi tappat lite i fältet. Men vi hade bestämt oss för att ”kämpa in i kaklet”. 
Det blev en fantastisk segling upp mot Svenska Björn. Dock hade vi lite strul när det gick som bäst. Bang så skörade spinnakern med ca 5 distans kvar till rundning. Vinden ökade lite och vågorna stökade med oss. Spinnaker borde ha hållit, men jag tror den gick sönder i en gammal lagning. Det var bara för mig att upp på däck igen riva ner spinnaren och upp med coden. Så min behållning från segling, är att jag debuterad som fördäcksgast vid 65 års ålder.

Strax innan spinnakern skörar... 

Att runda Svenska Björn är en upplevelse
32 meter över havet reser sig Björnen, det är internationellt vatten och den kom på plats 1968 då den ersatte fyrskeppet Svenska Björn som sedan 1866 varnat sjöfarare för grunden innanför.

Äntligen fick vi kryssa, vinden tilltog lite till och vi tog ett rev i storen under en kort stund.
Men ganska snart så slog vi ut revet. Härlig kryss söderut, åter jobbade vi stenhårt för att klättra i fältet, vi gjorde allt för att ta in vad vi förlorat i den lätta vinden. Letade vindskift och tråcklade oss ner till Pejan och det var en skön känsla att runda. In mot mål åter magisk segling och med code 1 så fick vi åter ögonkontakt med båtarna framför oss.

Off-watch! 

Kanan vi ”Love You”
När vi skar mållinjen så hade vi alla en skön känsla i magen. Nu konstaterar vi också att det var ganska många båtar som gav upp vid Alma. Kanske en liten förklaring till att det var ganska tomt med segel bakom oss.

Henning som kappseglade för första gången, gav kommentaren som vi alla skriver under på.
”Det här var en riktigt häftig upplevelse”

TACK
Framför allt till Jonas och alla runtomkring honom som sett till att vi fick denna härliga upplevelse och att vi fick träna inför kommande seglingar.

Text: Lars G Karlsson
Omega 42, SWE 106 ORIOLE

En kommentar från redaktionen: Öppet Hav var en träningssegling och Svenska Seglarförbundet har bett att inga resultat delas offentligt, men... Line honors i flerskrovsklassen tog Plus, en T29, och i enskrovsklassen var Pac Man, en B&R 38, med DH-besättningen Anna Drougge och Jimmy Hellberg först att korsa mållinjen, paret tog också hem en förkrossande totalseger. Värt att notera är att båda båtarna är konstruerade av Stefan Törnblom. 
 

Top