Är optimistens dagar räknade?

Optimisten har varit det självklara valet som första båt i över 50 år nu. Är det dags att byta upp sig till en modernare version när seglingsvärlden går mot nya tider och snabbare båtar?


Open Bic är en lätt och bred jolle. Den breda aktern gör att man snabbt kommer upp i planing och att man kan surfa på mindre vågor. Det uppfällbara rodret gör att den är lättare att sjösätta.

Båten är en ISAF-sanktionerad klass och fleeten växer runt världen. Klassen har dock inte vuxit så snabbt som man trodde för drygt tio år sedan då den lanserades som optimistens ersättare. Det är en modernare båt med fler trim möjligheter och en snabbare båt vilket borde göra övergången smidigare till 29ern eller Lasern.

6000 OpenBic båtar har sålts sedan 2006.

Vad är då nackdelen med att segla båten? Det finns för få Open Bic seglare. Det finns inget fleet i Sverige men på VM i somras (som för övrigt vanns av Russel Coutts son Mathias) var det faktiskt 187 båtar med (uppdelat i två fält, U13 och U17).

Så hur ska klassen växa i Sverige? Russel Coutts har börjat jobba med ungdomsutvecklingen på Manly Sailing Club på Nya Zeeland och har övertygat klubben om att köpa in båtar för att hyras ut billigt. Kanske måste något liknande till i Sverige?

Russel Coutts

Text: Måns Holmberg

Top