Search Magazine flyger fram i 32.1 knop!

Inspirerade av Team New Zealand, Oracle och Luna Rossa, som foilar med sina AC72:or, ville redaktionen på searchmagazine inte vara sämre. I slutet av november gjordes två försök att segla F18 med foils, andra gången lämnades vattenytan och searchmagazine flög fram i 32.1 knop.

Projektet startade för ca sju år sedan då Danny och Anna-Lena började tillverka t-bärplan till sin Hobie FX ONE, som alltid när man är före sin samtid ansågs detta som galenskap. Då kom ett annat projekt i mellan, att skapa Sveriges coolaste seglingsmagasin. Nu när Americas Cup-båtarna flyger omkring med sina AC72:or återupptogs projektet.

Att se Team New Zealand, Oracle (innan kraschen) och Luna Rossa glida en meter över ytan samtidigt som vårt svenska hopp Artemis ännu inte lyfter båda skroven har också varit en del av drivkraften i projektet. Så för att uppmuntra det svenska syndikatet att våga testa sina vingar, ville searchmagazine föregå med gått exempel och visa att det finns svenskar som kan segelflyga!

Väl på vattnet utanför Björlanda med frisk nordostlig bris och med foils på roder och centerbord blev då till slut drömmen om att flyga sann. Det var en enastående känsla när katamaranen till att börja med lyfte lovartsskrovet, accelererade och sedan även lyfte läskrovet. Vid de första flygturerna, då båten accelererade, slungades gast (Victor) och rorsman (Danny) bakåt i båten på samma sätt som huvudet trycks bakåt mot nackstödet då ett flygplan trycker gasen i botten för att bli luftburen.

Efter några försök med finslipande av teknik och balans flög vi stabilt över den kalla vattenytan. Efter tre rundor tog det roliga abrupt slut då t-foilen på rodret slets loss. Topphastigheten under dagen blev 32.1 knop vilket är godkänt för 7-10 m/s. Att segelturen slutade i ett haveri var föga oväntat men det innebär absolut inte att detta var sista gången Search är ute och flyger, reparationer och förstärkningar är redan planerade. Just nu jobbas det hårt med nästa nummer av Search Magazine men efter det, om isen inte hinner lägga sig, försöker vi flyga igen. Om Kung Bore tar överhanden får det bli till våren istället.

I nästa nummer kommer ni kunna läsa ett utförligare reportage om foilingprojektet. Teckna dig för prenumeration här!

Vi vill tacka alla inblandade för hjälpen att genomföra detta, speciellt Philip Blanco som lånade ut sin båt, Lars Bjärke som körde följebåten och BKSS som lånade ut sin rib.

Top