NÄSTA

Intervju: Martin Strömberg

November 06, 2017 @ 16:02:57   Foto JEREMIE LECAUDEY


1 AV 1

Nu är den andra etappen av Volvo Ocean Race igång och bara några timmar innan start fick vi chansen att prata med vår ende svensk i racet. Nämligen Martin Strömberg som seglar för Turn the Tide on Plastic.

 

 

Berätta om förra etappen, ni fajtades ganska hårt mot Team Brunel.

 

- Ja, det gjorde vi. Två tredjedelar av racet var vi precis bredvid dem och hela vägen ner till Madeira var vi fyra båtar i klungan. Det var precis vad vi pratade om innan, att vi behöver ligga efter dom andra och se vad dom använder för segel i olika förhållanden och det gav oss mycket. Nu är det bara att fortsätta nöta och fortsätta lära oss.

 


Till slut passerade Team Brunel er. Var det någonting specifikt som avgjorde?

 

- Dom seglade väl bättre än oss helt enkelt. Det sista slaget var inte så bra, vi kanske inte skulle låtit dom slå där dom gjorde, utan vi skulle döljt lite mer att vi slog och nu gav vi dom möjligheten att slå tidigare än oss. Vi gjorde hela vår rutin och gjorde ett vanligt slag medan dom bara slog på direkten. Vi fortfarande en dela att lära både i båtfart och taktiskt.

 

 

Hur gick snacket i laget efter första etappen?

 

- Vi är väl egentligen nöjda, även om det är svårt att vara helt nöjd med en sistaplats. Samtidigt så är vi med på högsta nivån och det kanske är dumt att förvänta sig för mycket. Vi gav ändå Brunel en extrem fight hela vägen över mållinjen så det är klart vi är nöjda med det. Men vi behöver ju fortsätta lära oss och det tycker jag att vi har gjorde under etappen. Fortsätter vi bara lära oss så kommer vi slå båtar under tävlingens gång.

 

 

Igår var det in-port race, som var ganska dramatiskt för er, inte sant?

 

- Ja precis, och där visade vi att vi kan vara med och fightas. Vi hade en väldigt väl strukturerad plan och följde den väldigt väl till en början. Kanonstart, och kom iväg på den kanten vi ville. Sedan helt plötsligt började ett problem och det eskalerade och till slut blev det problem ombord, och vi hittade inte rätt i våra positioner, varken på banan eller i båten.

 

 

Hur gick det med Liz Wardley som fick en smäll under racet? (Se klippet nedan).

 

- Det har gått förhållandevis bra med Liz. Jag satt med fock-skotet och släppte såklart när jag såg att hon hade fastnat. Men då lyftes hon upp så jag blev lite osäker på om jag skulle släppa mer eller inte. Jag kan säga att klippet känns ganska mycket kortare än vad det kändes ombord. Hon har lite brännskador på benet efter skotet men hon är redo att segla igen.

 

 

Under dina tidigare race har ni seglat nära Afrika på denna etappen, hur är planen i år?

 

- Nu säger våran franska navigatör att vi inte kommer att segla så nära Afrika, vi får se. Det är många svårigheter på vägen. I början handlar det om att göra avvägningen om man ska stanna i högtrycket och riskera mindre vind, eller om man ska gippa ut i mer vind men i ett ofördelaktigt skift. När man börjar närma sig Kap Verde-öarna handlar det om inte komma för nära de stora bergen och hamna i vindskugga.

 

 

 


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Video: Hallberg-Rassy 48 i Hårt Väder

Hallberg-Rassy är känt för att vara tunga, stabila, sjövärdiga båtar. Denna video visar Hallberg-Rassy 48:an ”Elysium” i hårt väder utan...

Femte lag uttrycker intentioner att...

Den formella anmälan till 36e America’s Cup öppnar inte förrän 1...

Verktygstips - (video)

Ett grymt verktyg för nitning, kolla in klippen nedan. Detta är inte reklam utan...

336 tons Tankfartyg Kolliderar med ...

Minst 13 personer har dött efter att en fiskebåt kolliderat med en 336 ton tung...

Ladda Batterierna Ombord med Vätgas

Vad gör du när elen tar slut ombord?   När man se...




















































x