NÄSTA

Intervju: Svenske doldisen som gör succé i den professionella seglingsvärlden

Oktober 05, 2017 @ 18:23:43   Foto Norra Halland


1 AV 7

För de flesta i seglingssverige är han okänd, faktum är att Sebastian Tenghage är en av få svenskar som fullt ut livnär sig på seglingen. Han har gått en helt egen väg för att nå dit han är idag och har hunnit med två America's Cup. Vi är nyfikna på hans unika väg in i professionell segling och vad han sysslar med nuförtiden.


 

 

 

Profil: Sebastian Tenghage

 

 

 

Du har ju en speciell väg in i seglingen, kan du berätta hur det började?

 

 

 

- Ja du, var ska jag börja? Jag seglade lite när jag var yngre, väldigt lite, jag hade aldrig tävlingsseglat. Jag satsade stenhårt på hockeyn när jag var yngre. År 2000 var jag 21 år, spelade hockey i divison ett och studerade på Chalmers. Då hade det svenska America’s Cup laget Victory Challenge en massa skadeproblem bland deras grinders och anordnade uttagningar runt om i Sverige för att hitta starka killar. Jag åkte dit och det var runt 150-200 personer till som också hade gjort det. Testerna måste ha gått ganska bra för att jag och en till kille blev utvalda för att åka ner till Nya Zealand på en tre veckor lång try-out period.

 

 

 

 

 

 

- När vi kom ner hade vi privatlektioner i match racing med Lasse Tapper och Lars Linger. Det var teori och segling på dagarna och full fart. När de här tre veckorna var över frågade de oss om vi ville stanna kvar, och så blev det.

 

 

 

- När vi väl kom till Louis Vuitton Cup låg besättningen en bit över viktbegränsningarna och jag var den lättaste grindern med mina dryga 100 kilo. Jag vet inte om jag hade förtjänat min plats men jag fick köra första racet, annars hade vi inte vägt in. Sen fick jag vara kvar på båten under hela Louis Vuitton Cup. Mitt första seglingsrace i livet var alltså mot Stars & Stripes och Dennis Conner, och den vann vi.

 

 

 

- Vi åkte ut i kvartsfinalen till slut mot Prada och jag åkte hem för att avsluta mina studier på Chalmers. Precis när jag var färdig på Chalmers så ringde Magnus Holmberg och frågade om jag inte ville komma ner till Valencia för nästa America’s Cup som skulle gå 2007. Jag tvekade inte en sekund. Efter det har det bara rullat på, jag har bott i Valencia sen dess.

 

 

 

 

 

 

Vad har du gjort sedan America’s Cup 2007?

 

 

 

- Jag jobbade kvar med Victory Challenge i ungefär ett år efter Cup:en. Vi jobbade på ytterligare en Cup-satsning eller Volvo Ocean Race. Vi hade kvar båtarna på basen så vi drev även företagsevent, där de fick komma ombord och segla. Samtidigt som detta seglade jag Mini Maxi och TP52.

 

 

 

- Sedan rann Victory Challenge ut i sanden lite och jag började jobba för Alegre där jag jobbar än idag. Först hade vi en Mini Maxi i tre år och nu har vi seglat TP52 i tre år. Så här är vi nu.

 

 

 

 

 

 

Du har nyligen blivit båtkapten för Alegre, berätta hur det gick till och vad det innebär.

 

 

 

- Han som var båtkapten innan mig lämnade och ägaren frågade om jag var intresserad av att ta över. Ett sådant här team fungerar på det sättet att vi har en ägare, en projektledare och en båtkapten i den hierarkiska ordningen. Så att jag och projektledaren delar på ansvaret över hela teamet medan ägaren finansierar projektet.

 

 

 

- Framförallt ser jag till att båten alltid är i toppskick, om det är något som behöver fixas så är det jag som organiserar det. Jag samlar in arbetslistor från alla andra seglare på vad man kan förbättra eller om något gått i sönder. Jag organiserar även så att allt runtomkring flyter på, till exempel bokar hotell och flygbiljetter.

 

 

 

 

 

 

Ni bröt masten på Alegre tidigare under säsongen, hur gick det till och var det den förra båtkaptenens ansvar?

 

 

 

- Han var såklart ytterst ansvarig, men just i det här fallet var det inte mycket vi kunde göra. Det var ett produktfel på en del i masten. Det hände i starten av ett race, förstaget gick av och masten trillade ner. Som tur var skadades ingen, allt gick ganska långsamt så man hade lite tid att flytta på sig.

 

 


Nu är det enskrov i America’s Cup igen, vad tycker du om det?

 

 

 

- Personligen tycker jag att det är rätt väg att gå. Katamaranerna var jätte häftiga båtar, men just för America’s Cup tycker jag att enskrov är rätt. Jag tycker att besättningsarbetet blir mer intressant gentemot katamaranerna där fyra personer satt och grindade medan det egentligen bara var två stycken ombord som seglade båten. Men det är klart, det är ju väldigt spektakulär segling.

 

 

 

- Jag har inte seglat dom foilande båtarna men jag var lite involverad i Team Korea i AC World Series med AC45:orna. Så jag har seglat dom båtarna lite och det var ju grymt kul. Men som sagt, jag tror att just för cupen är enskrov rätt.

 

 

 

 

 

 

- En annan anledning är också att kostnaderna för att ta hand om katamaranen blev så stor så att dom drog ner på antalet seglare. Det gjorde att det bara var ungefär tio seglare i varje team för att jämföra med i Valencia där vi hade 40 seglare i Victory Challenge.

 

 

 

Vad tror du om dina chanser att vara med?

 

 

 

- Ja du, jag hade ju inte tackat nej om jag fick en förfrågan. Men vi får se, nationalitetsregeln som dom inför nu spelar ju in lite också. Om vi har en svensk satsning så är väl chanserna större. Jag gillade dessutom Auckland väldigt mycket, det är en bra stad att bo i. Men som sagt, det är inget jag söker aktivt efter och jag har en bra deal med Alegre nu där jag jobbar heltid.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

  • SS kaparens hejaramsa till Sebastia...

    Inför OS efterfrågade vi hejaramsor från seglarskolor till våra svenska OS-seglare. Då OS började och spä...

  • Intervju: Jesper Stålheim

    Vi har pratat med Jesper Stålheim som nyligen tog en imponerande femteplats på Laser-VM. Vi är nyfikna på VM så...

  • Intervju: Julius Hallström

    Vi har pratat med stjärnskottet Julius Hallström som fick chansen att vara med Artemis Racing i förberedelserna inför Am...

  • Intervju: Wille Kark

    Vi har pratat med Sveriges nästa laser-stjärna, Wille Kark! Han kombinerar studier på KTH med en helhjärtad OS-satsning...

  • INTERVJU KLARA WESTER

    Just nu är det studenttider runt om i landet och hur är det egentligen att sluta från ett seglargymnasium och sedan behö...

  • 150503 Pristagarna Olympic Class Regatta. Foto Bitte Tidemand

    GKSS Olympic Class Regatta

    Medaljracen som avgjorde GKSS Olympic Class Regatta i dag seglades i fantastiska förhållande med sydlig stabil vind och start och m&a...

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Hur tung är en våg egentligen? - (v...

Hur tung är en stor våg? Australiensiska surfarna Ross Clarke-Jones och Tom Carroll surfar dom största vågorna i världen. I detta klipp bryter dom ner dom matemati...

Så här lagar du glasfiber - (video)

Andy på BoatworkToday visar oss hur man lagar sprickor i glasfiber. &nb...

Rykte: AC50 båtarna gör comeback på...

Samtidigt som Team New Zealand planerar att ta tillbaka enskrov i America’s Cup spek...

Mästare bland mästare

I helgen (14–15/10) avgörs Mästarnas Mästare i segling i Marstrand. N...

Whitbread klassiker

Rothmans är en klassisk båt som ritades av Rob Humphrey för Whitbread Roun...




















































x