NÄSTA

Intervju: Julius Hallström

Oktober 04, 2017 @ 18:06:18   Foto Julius Hallström


1 AV 2

Vi har pratat med stjärnskottet Julius Hallström som fick chansen att vara med Artemis Racing i förberedelserna inför America's Cup i somras. Vi är nyfikna på hur det var och vad hans stora mål är i framtiden.

 

 


Vad håller du dig sysselsatt med nuförtiden?

 

- Just nu seglar jag lite allt möjligt. Jag har slutat segla 49er och insett att jag vill göra en karriär inom den professionella seglingen. Mitt mål just nu är att lära mig så mycket som möjligt om så många olika båtar som möjligt. För att sedan bli attraktiv för America’s Cup lagen. Mitt stora mål är att vinna den där cupen! Jag försöker inte bara lära mig det rent seglingstekniska utan även allt runtomkring, som att ta hand om båtarna till exempel. Sedan jobbar jag med att bli större och starkare hela tiden.

 

 

Du var ju med Artemis Racing hela våren, hur var det?

 

- Det var sjukt spännande, vilken resa. Det var otroligt lärorikt, jag kom dit från skiffen och visste knappt vad en pedestal var. Jag fick också mer förståelse för hur Cup-lag fungerar. Min utvecklingskurva var otroligt brant. Det är svårt att inte lära sig mycket om segling när man är där. Till exempel när man lyssnar på Ian Percy och Nathan Outteridge när de diskuterar olika beslut på banan. Dessutom fick man ju större förståelse för hur allting funkar på båten, foils, hydraulik och vingen till exempel.

 

- Alla sätter väldigt stor press på varandra och man förväntas prestera på topp varje dag. Du förväntas att vara bäst på det du gör, man är inte där för att lära sig utan man är där för att man ska bidra.

 

 

 

 

 

 

När kom till Bermuda var du ju väldigt ny, gjorde du någon jobbig tabbe i början?

 

- Min roligaste tabbe är nog i ett slag. Jag fick för första gången chansen att segla på den riktiga AC50 båten och var riktigt nervös. I ett av de första slagen på träningen flög jag rakt igenom vingen, jag var inte riktigt beredd på g-krafterna. Vingen gick sönder och behövdes lagas. Det är riktigt svårt i slagen på de båtarna, du måste springa över i exakt rätt timing och på rätt ställe. Som tur var, var det ingen som blev sur. Förutom killen som behövde laga vingen, han blev lite grinig. Men det är ju sånt som händer och alla förstod att det kunde hända.


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Se hur en vindflöjel fungerar (video)

I videon nedan kan ni se Ryan från Sailing Kittiwake berätta hur en vindflöjel fungerar.   Sailing Kittiwake består av Ryan och Elena, som tillsammans ...

Gennakeraction.

Gammal är äldst - Johnie Berntsson ...

Göteborg visade sin bästa sida, med hårda vindar och en och annan regnskur,...

TRE ÖNSKNINGAR I EN GRAND LARGE 360

Den cruising-inriktade serien Grand Large är Dufours svar på den bästa komb...

ParaVM i Sheboygan (video)

Så var ParaVM igång! Fia Fjelddahl seglade sin 2.4mR och placerade sexa efter...

Wooooow - bästa drönarklippen från ...

Drönartekniken öppnade upp nya dörrar för oss Volvo Ocean Race-fans att...



x