NÄSTA

Intervju: World Match Racing Tours ägare om framtiden

September 14, 2017 @ 15:17:33   Foto Robert Hajduk / WMRT


1 AV 3

För två år sedan köpte Håkan Svensson och Aston Harald World Match Racing Tour för att introducera katamaraner på Touren i linje med America's Cup. Ett initiativ som har fått in många unga seglare i den professionella seglingsvärlden. Nu har America's Cup gått tillbaka till enskrovsbåtar, och vi undrar hur World Match Racing Tour ställer sig till det och vad de har för framtidsplaner.


 

 

 

-Hur går tankarna efter offentliggörandet om att America’s Cup går tillbaka till enskrov?

 

-Det är helt klart spännande, sedan tror jag att det är många som kommer att bli besvikna om dom tror att dom kommer segla i 7,5 knop igen. Det kommer att bli snabba båtar igen. Titta bara på Mini Transat båtarna som dom har fått att foila. America’s Cup har ju aldrig varit känt för att hålla igen på kostnaden för att komma med ny innovation. Jag tror att eftersom foilingen är där den är idag så är vi inne i en era där vi håller på att göra en revolution inom energieffektivisering inom seglingen.

 

 

 

-Hur ser du på World Match Racing Tours framtid?

 

-Om det går mot enskrov och man ser att det finns intressanta designer där, så kommer jag propagera för att vi går i ungefär samma linje som America’s Cup. Men sen har vi ju det här, när vi går till en klubb och ska sälja in vår båt, så har dom inte råd. Det gör att rent ekonomiskt blir det svårt för oss att utveckla en ny enskrovsbåt. Det beror mycket på att sponsormarknaden idag är väldigt hårt ansatt. Det är egentligen ingen som hittar pengar för att komma in i seglingen med. Det i sig beror ju på hur världsekonomin ser ut. Vi har gått förbi ”peak oil” och håller på med en elektrifiering av fordon osv. Men det innebär också att det sitter väldigt mycket pengar på bankerna runt om i världen, och man vet inte vart man ska sätta dom. Ingen vet vad framtidens bolag är. Eftersom man inte vet det, behöver man inte marknadsföra det, det gör att det inte finns några pengar i marknadsföringen eller sponsringen.

 

-Om man tittar på M32 som båttyp, så tror jag fortfarande att det är rätt väg för unga seglare att gå. Den förbereder seglare för att segla fort, och fort kommer dom att få segla. Oavsett om det är katamaran eller enskrov i America’s Cup. Det är i den förberedelsen som vi agerar. Sen spelar det ingen roll om det är en enskrovsbåt eller katamaran. Allt handlar ju om att lära sig att segla i skenbar vind.

 

 

 

 

 

 

-Om man ska tolka vad du säger, så är ni fortfarande inne på att behålla M32an på WMRT. Det är inget alternativ att gå tillbaka till dom gamla båtarna?

 

-Nej jag tror inte det. Jag tror inte att intresset för seglingen ökar för att vi köper DS37or och sätter in dom på World Match Racing Tour. Det är verkligen att gå i fel riktning. Det ska vara en båt som är utmanande och sätter stora krav på seglarna. Det atletiska och snabbtänkta måste lysa igenom.

 

 

 

 

 

 

Text & intervju: Måns Holmberg



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Intervju: Otto Hamel - Gasten som a...

Vi har pratat med Otto Hamel som just nu är Sveriges bästa 49er gast. Otto har några år på nacken inom 49er segling och än idag möts man av det där...

Fortsatt renovering av den klassisk...

Vi har fått äran att se bakom kulisserna när en klassisk 5.5 meter klass b...

Chasing the Element Trailer (VIDEO)

Adam Holm kämpade hårt för att få representera Sverige på OS i...

Video: Se denna paragliderns otroli...

Weightless är Jean-Babtiste Chandeliers senaste produktion, filmen som trotsar gravit...

Just nu: Sodebo Ultim' krossade rek...

Thomas Coville och Jean-Luc Nélias på deras maxi-trimaran ”Sodebo Ultim...




















































x