NÄSTA

ENTERPRISE KANSKE LEDER PANERAIS MEDELHAVSSERIE FÖR KLASSIKER

September 03, 2017 @ 18:54:31   Foto Guido Cantini


1 AV 7

Resulatet i Panerais regatta Copa del Rey utanför Menorca är lite oklart med hänsyn till totalplaceringarna i regattaserien. Svenska Enterprise från GKSS placerade sig som femma medan ärkerivalen Rowdy som ledde serien efter två tidigare regattor bröt tredje dagens seglingar och därmed halkade långt ner i resultatlistan.


 

Det var en ovanligt blåsig regatta med hög sjö. Första dagen lovades 7-8 m/s, men det blev helt annorlunda med relativt höga vågor och lite vind. Det var perfekt för ärkerivalen Rowdy och helt fel för Enterprise som dessutom valde segel för frisk till hård vind. Det fanns båtar som tappade så mycket fart före starten att den nästan inte lyckades passera startlinjen. Enterprise slutade nia medan Rowdy blev tvåa.

 

Bästa justerade tid fick argentinska Cippino som seglade sin första Panerairegatta med ett handicap som flera medtävlande hade kritiska synpunkter på. Tydligen är det så att båtar vid inträdet i cupen ofta får ett lågt handicap. Det sades inte vara första gången som den argentinske ägaren tagit över en båt med lågt handicap. Enterprise som trots ett uppenbart orättvist DSQ i Imperia gjorde en bra säsong förra året, fick däremot höjt handicap som en följd av framgången.

 

Dag två hittade Enterprise rätt och tog fjärdeplatsen sedan man lagt ett flertal båtar bakom sig i ett långt undanvindsben. Samma trodde Theo Danel på Circe som fick upp fin fart i den ganska höga sjön, men Circe blev tionde båt och Rowdy förvisades från andra till nionde plats. Circe har metallmast i original, men straffas i handicap för materialet. Det var en solig och härlig segling med frisk vind och lite hårdare byar på över 10 m/s.

 

Dag tre öppnade med ännu högre vågor och inledningsvis något lite hårdare vindar. Det ledde till att Rowdy bröt efter skador på riggen. En annan favorit med många framgångar bakom sig fick också vända om; The Blue Peter som efter tre säsonger på andra sidan Atlanten återvänt till Medelhavet, lyckades inte heller i de höga vågorna.

 

Det var överhuvudtaget ett förbluffande resultat som anslogs efter regattan utanför Mahon. Nykomlingar som inte deltagit i de tidigare regattorna i Antibes och Argentario tog positioner bland de sex bästa i klassen för bermudariggade båtar byggda 1950 och tidigare.

 

Enterprise som fram till Mahon legat på andra plats åker nu vad vi förstår upp på första plats i cupen. Samtidigt finns också Skylark som i Argentario placerade sig först i en annan startgrupp (delklass) och nu blev sexa i Mahon i samma klass om Enterprise.

 

Kravet för att en båt ska räknas med i slutresultatet för Panerai Classic Yacht Challenge är att den varit med i minst två regattor. Frågan är då om båtar som bara varit med i två regattor överhuvudtaget har chans att placera sig i toppen. Det gör att flera att toppbåtarna i Mahon (som argentinska Cippino, byggd hos German Frers 1949) kanske inte alls har en chans att blanda sig i slutstriden cupen. Bara en regatta, den i Cannes återstår.

 

Därtill kommer att gaffelriggade båtar som Linnet och Chinook tävlar i en delklass för sig och mycket väl kan placera sig högt, när gaffel och Bermuda räknas samman i slutresultatet för klassen vintage.

 

Allt skrivet med reservation för att vi kanske snart får en officiell ranking i cupen.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Och vissa klagar på kylan i Sverige

Det är många som fortsatt seglar i Sverige trots att både mörkret och kylan kryper sig ner. I bildspelet ser vi andra som också kämpar med kylan men på...

Mäktig start – nu blir det svettigt...

Efter en mäktig start på andra etappen av Volvo Ocean Race närmar sig f&au...

Paret sålde allt för att skapa ett ...

Paret Ben och Ashley sålde allt de ägde och köpte en Katamaran för at...

Intervju: Otto Hamel - Gasten som a...

Vi har pratat med Otto Hamel som just nu är Sveriges bästa 49er gast. Otto har n...

Fortsatt renovering av den klassisk...

Vi har fått äran att se bakom kulisserna när en klassisk 5.5 meter klass b...




















































x