NÄSTA

LYCKLIGT UTMATTAD BLIR DEN SOM EFTER NIO ÅR TAR HEM SEGLANDE PRINSESSAN SVANEVIT

Augusti 30, 2017 @ 17:01:27   Foto SJÖHISTORISKA MUSEET


1 AV 4

Det tog Bobby Cyrus och Andreas Millde nio års uppvaktning att till slut få köpa tolvan Princess Svanevit. Båten är en svensk nationalklenod som sedan slutet av 50-talet ägts av den mycket välbärgade britten Harry Hyams. Nu lastas Princess Svanevit på lastbil i Hamble utanför Southhampton för att transporteras till Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra.


 

-Jag känner mig lyckligt utmattad av glädje säger Bobby Cyrus, som länge jobbat mot alla odds för att få hem henne.

 

Ingen trodde nog att de två båtsnickarna från Stockholm skulle lyckas övertyga Harry Hyams att sälja båten till Sverige. Köpet var så gott som klart när Hyams avled för snart två år sedan, men ägarens intentioner höll även efter hans bortgång och nu är nationalklenoden snart hemma.

 

Det är en mycket vacker båt och den längsta tolva som någonsin byggts (nästan 22 meter) , berättar Andreas Millde.

 

-Tolvorna brukar ofta vara lite klunsiga, men det här är en slank båt. En av de vackraste av Gustaf Estlanders skapelser, säger Andreas Mille.

 

BYGGDES TILL KSSS JUBILEUM 1930

 

Princess Svanevit byggdes på August Plyms varv i Neglinge, Saltsjöbaden, åt förläggaren Erik Åkerlund och blev klar dagarna innan KSSS hundraårsjubileum 1930.

 

Båten har legat på land i flera år så den kommer att ta ett par år att renovera, berättar Bobby Cyrus. Spant, skrov, däck, ja det är mycket som behöver åtgärdas.

 

Ny ägare till Princess Svanevit är ett svenskt aktiebolag vars delägare till stor del säkrat renoveringen, men avsikten är att få åtminstone fyra delägare.

 

-För att segla en tolva räcker det inte med en ägare utan det bör vara flera både för att ha tillgång till crew och tid för ägarna att vara med ombord, förklarar Andreas Millde.

 

Men att få ansvaret för Princess Svanevits renovering innebär inte bara att få ta hand om en vass båt utan det känns som att vårda en nationalklenod.

 

FANTASTISK INTARSIA I STOR MÄNGD

 

Båten har fantastisk intarsia, dvs motiv med inlägg av olikfärgade träslag. Det finns sådana också i andra båtar från den tiden men inte på långt när så rikligt som i Princess Svanevit. De detaljrika motiven är välkända fyrtorn, Erik Åkerlunds andra båtar och sagomotiv i art deco. Nästan alla är bevarade. Upphovsmannen heter Ewald Dahlskog och är kanske mest känd för utsmyckningarna i ovala rummet i Carnegies (tidigare Swedish Match) huvudkontor.

 

Namnet Princess Svanevit kommer från en saga av August Strindberg som tonsattes av den finländske kompositören Jean Sibelius och uruppfördes i början av förra seklet.

 

Andreas och Bobby har funnit många tillbehör som Plymblock i original, segel, landgång alla med Plyms kännemärken.

 

Erik Åkerlund sålde båten redan 1936. I slutet av 1950-talet äges hon av Nisse Gäbel i Malmö som höll på med fastighetsaffärer i Spanien. Båten som då bytt namn till Silvervingen 10 togs till Mallorca och där träffade Harry Hyams på henne. Det var båten med vikens högsta mast.

 

Under förhandlingarna om köpet frågade Bobby Cyrus Harry Hyams varför han köpte Princess Svanevit. Harry Hyams svar kom utan minsta tvekan:

 

-Det var den vackraste båt jag någonsin sett.

 

Bobby hoppas Princess Svanevits återkomst ska stimulera intresset för träbåtar i Sverige. Hon kommer självklart att delta i de regattaserier som finns i Östersjön. Kanske kan vi som en följd få hem Baraccuda, Dione, Ivanhoe, Havsörnen och andra klenoder, slutar Bobby.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Intervju: Otto Hamel - Gasten som a...

Vi har pratat med Otto Hamel som just nu är Sveriges bästa 49er gast. Otto har några år på nacken inom 49er segling och än idag möts man av det där...

Fortsatt renovering av den klassisk...

Vi har fått äran att se bakom kulisserna när en klassisk 5.5 meter klass b...

Chasing the Element Trailer (VIDEO)

Adam Holm kämpade hårt för att få representera Sverige på OS i...

Video: Se denna paragliderns otroli...

Weightless är Jean-Babtiste Chandeliers senaste produktion, filmen som trotsar gravit...

Just nu: Sodebo Ultim' krossade rek...

Thomas Coville och Jean-Luc Nélias på deras maxi-trimaran ”Sodebo Ultim...




















































x