NÄSTA

Intervju: Steven Thomas om SuperFoiler

Augusti 30, 2017 @ 15:41:20   Foto John Curnow


1 AV 2

I måndags skrev vi om det nya projektet SuperFoiler Grand Prix, (searchmagazine.se/9553). Idag fick vi chansen att prata med Steven Thomas som befinner sig i Sydney för att segla just SuperFoiler. Han har varit med och seglat båten sen den sjösattes första gången i Mars. 


 

 

Med två VM-Guld i 29er är Steven Thomas välkänd i Autraliensisk segling. De senaste åren har han fokuserat på World Match Racing Tour och Moth-segling. Nyss hemkommen från Italien med en 14e plats på Moth-VM ger han oss nu all inside om den nya SuperFoilern.

 

 

Steven Thomas


 

 

-Först av allt, hur är det att segla SuperFoilern?

 

-Annorlunda är nog det rätta ordet. Det är lite som en blandning mellan 49er och Moth. 49er för att man står i trapets och strävar efter att hålla båten plan hela tiden. Moth för att man foilar.

 

 

 

-Du har varit med sen början, hur har utvecklingen varit?

 

-Vi går väldigt mycket snabbare än när vi först seglade den för sex månader sedan. Varje gång vi går ut blir vi snabbare och vi har varit uppe i över 40 knop. Det vi har jobbat mest på är kontrollsystemen, så att det är i manövrarna vi har gjort störst framsteg.

 

 

 

-Hur kontrollerar ni vinkeln på foilsen?

 

-Vi har två kontrollsystem. En trådlös elektrisk kontroller och ett automatisk system där spänningen på en fjäder justerar vinkeln. Fjädersystemet är helt unikt och det funkar så att när båten accelererar stretchar fjädern och vinkeln på bärplanet justeras, för att få mindre lyftkraft. På samma sätt dras fjädern ihop när båten saktar ner och man får mer lyftkraft. Den elektroniska kontrollen sitter på rorsmannens ben. Med den finjusterar man vinkeln på foilsen när man seglar rakt. I manövrarna använder man den för att trycka upp och ner foilsen.

 

 

 

-Kul med lite ny innovation! Vi har hört rykten om att den elektroniska kontrollen har en försening på någon bråkdel av en sekund från att man trycker till att det händer något. Stämmer det?

 

-Ja, vi har jobbat mycket med just det. Men det har blivit väldigt mycket bättre. Det finns två sätt för att få det att gå snabbare. Det första är att minska friktionen i centerbordstrumman. Det andra är att få det elektroniska systemet att bli starkare och snabbare. Vi har jobbat mest med det förstnämnda.

 

 

 

-När tror du båtarna är redo att racea för fullt?

 

-Dom kommer aldrig bli helt redo. Vi såg ju under America’s Cup cykeln, det tog tre år för teamen att göra foilande slag. Utvecklingen kommer alltid gå framåt och man kan hålla på i fem år utan bli fulländad i en sån här båt. Vi ju bara hållit på i sex månader men vi är på rätt väg.

 

 

 

-Ni har inte lyckats göra något foilande slag antar jag?

 

-Nej inte än. Det kommer definitivt bli möjligt i framtiden men just nu har vi så många andra bitar att fokusera på.

 

 

 

-Hur kommer man att kontrollera att teamen inte modifierar foilsen? Man kan ju göra rätt mycket utan att det är synligt.

 

-Jag tror att alla lagen kommer ta ut centerborden efter varje dag och polera och kanske sandpappra lite precis som i GC32an. Men det kommer inte finnas tillräckligt med träningstid för seglarna att testa och modifiera sina foils. Båtarna leasas av tävlingen och man kommer bara få ett visst antal träningsdagar emellan eventen.

 

 

 

-Vad tror du att budgeten kommer att landa på för att köra en säsong?

 

-Jag har egentligen inte varit involverad i dom frågorna, men även om det är en liten båt kommer det inte bli så mycket billigare än en GC32 satsning till exempel. Det kommer att krävas tre till fyra seglare plus tre personer i shore-crewet, i varje team. Säsongen håller dessutom på i fem månader. Men racen kommer att sändas på Australiens största TV-kanal (Channel 7) och eventen kommer att vara sponsor-anpassade.

 

 

 

-Kommer du vara med och tävla?

 

-Jag vet inte än. Det beror på ekonomi och hur utvecklingen av båtarna går. Om jag inte seglar kommer jag nog fortsätta vara involverad i utvecklingen.

 

 

 



 

 

Läs mer på SuperFoiler Grand Prix hemsida.

 

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Intervju: Otto Hamel - Gasten som a...

Vi har pratat med Otto Hamel som just nu är Sveriges bästa 49er gast. Otto har några år på nacken inom 49er segling och än idag möts man av det där...

Fortsatt renovering av den klassisk...

Vi har fått äran att se bakom kulisserna när en klassisk 5.5 meter klass b...

Chasing the Element Trailer (VIDEO)

Adam Holm kämpade hårt för att få representera Sverige på OS i...

Video: Se denna paragliderns otroli...

Weightless är Jean-Babtiste Chandeliers senaste produktion, filmen som trotsar gravit...

Just nu: Sodebo Ultim' krossade rek...

Thomas Coville och Jean-Luc Nélias på deras maxi-trimaran ”Sodebo Ultim...




















































x