NÄSTA

PASSION BAKOM NYA TRIMARANEN TF10 (video)

Augusti 19, 2017 @ 10:01:39   Foto DNA | Holland Composites


1 AV 7

"Vore det inte häftigt med en snabb, foilande båt som äldre och fetare personer som jag kan segla?" - John Taylor, efter att ha sett Amarica's Cup


 

Missa inte fotona från byggprocessen! Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

 

Med inspiration från America's Cup samlade John Taylor några vänner för att prata om utvecklingen inom segling och framtidens båtar. Tillsammans konstaterade de att segling i hög fart ovan vattenytan borde vara mer tillgänglig och inte bara för unga vältränade våghalsar samt eliten. De fortsatte diskussionen genom att bjuda in ett antal båtbyggare och lotten, att förverkliga drömmen, föll till slut på Morrelli & Melvin Design & Engineering, Inc.

 

Resultatet ser ni i klippet nedan - en välproducerad och finstämd historia om en grupp människor som bestämmer sig för att bygga en båt efter deras egna premisser. Passion Rules.

 

I våras på KSSS träff under Allt för sjön ställde moderator Mats Olsson panelen (som bestod av Anna-Lena Elled, grundare av Search, Jimmy Hellberg, personlig tränare och konslut inom segling och båtkonstruktören Stefan Qviberg ) frågan om vi kommer få se foilande båtar längs med våra kuster inom en överskådlig framtid. Panelen var tveksam på grund av kostnad, komplexitet samt säkerhetsaspekten. Men projekt som dessa har en tendens att påskynda utvecklingen. Ett exempel på det är waszpen som är en billigare och enklare variant av den foilande Machen (moth) och därmed vänder sig till en bredare massa seglare.

 

En sak är säker, det är kul med utveckling och just nu händer det massor inom sporten segling men också inom segling som fritidsintresse.

 

Klassförbundet för TF10 hittar du på www.tf10class.com och mer om båten finns att läsa på dnaperformancesailing.com.

 

TF10 I SIFFROR

Längd: 10 m

Bredd (under segling):6,8 m

Bredd (ihopfälld): 2,5 m

Vattenlinje: 9,5 m

Djupgående: 2,2/0,4 m

Mast: 16 m

Vikt: 1100 kg

Deplacement (segling): 1500 kg

Besättning: 4 stycken

Krysställ: 77 m2

Undanvindsställ: 114 m2

Designer: Morrelli & Melvin Design & Engineering, Inc.

Båtvarv: DNA performance sailing

Konstruktion: Prepreg kolfiber, Nomex honeycomb

Rigg: Kolfiber

 





KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Intervju: Otto Hamel - Gasten som a...

Vi har pratat med Otto Hamel som just nu är Sveriges bästa 49er gast. Otto har några år på nacken inom 49er segling och än idag möts man av det där...

Fortsatt renovering av den klassisk...

Vi har fått äran att se bakom kulisserna när en klassisk 5.5 meter klass b...

Chasing the Element Trailer (VIDEO)

Adam Holm kämpade hårt för att få representera Sverige på OS i...

Video: Se denna paragliderns otroli...

Weightless är Jean-Babtiste Chandeliers senaste produktion, filmen som trotsar gravit...

Just nu: Sodebo Ultim' krossade rek...

Thomas Coville och Jean-Luc Nélias på deras maxi-trimaran ”Sodebo Ultim...




















































x