NÄSTA

GENOMGÅNG: Kölbåtar eller katamaraner i 36:e America's Cup?

Augusti 16, 2017 @ 18:35:06   Foto Sail World


1 AV 4

Ryktena har varit många sedan Team New Zealand vann 35:e America's Cup på Bermuda i juni. Det största frågetecknet har varit i vilken båttyp nästa cup kommer att seglas i. Här går vi igenom vad som talar för att det blir enskrov respektive flerskrov.


 

 

DETTA TALAR FÖR KATAMARANER

 

 

 

- PETER BURLING 

 

I Peter Burling har Team New Zealand den kanske bästa katamaranrorsmannen i världen. Han har dominerat allt han har tagit sig an de senaste åren men är fortfarande oprövad inom kölbåtssegling. Team New Zealand kommer förmodligen inte ha den största budgeten i nästa cup och det kan tyckas dumt att kasta bort den fördelen som man har i Burling.

 

Skulle Peter Burling ens styra Team New Zealand om det blir så att man byter till kölbåtar? Förmodligen, men han skulle ha en hel del erfarenhet inom klassisk matchracing att ta igen mot t ex James Spithill och Dean Barker som ägnat större delen åt sina liv åt just det. Även om Peter Burling skulle lära sig att segla kölbåt så är nyckelpersonerna i truppen katamaranseglare i första hand, inte minst skeppare Glenn Ashby som beskrivs av många som en katamaranguru.

 

 

 

- KUNSKAP INOM KATAMARANSEGLING 

 

Det lag som vinner America's Cup är dom som är bäst på att designa, bygga och segla den rådande båttypen. Just av den anledningen så är det väldigt ovanligt att vinnaren av cupen gör några drastiska ändringar av båttypen. Det har bara hänt i några enstaka fall med särskilda omständigheter, som år 2010 då Oracle och Alinghis tvist gjordes upp på havet i 90 fots katamaraner.

 

Team New Zealand är just nu det lag med mest kunskap om hur man bygger en snabb foilande katamaran med vingmast. Sällan har en båt varit så överlägsen som deras båt var på Bermuda, när reglerna på hur du får bygga båten har varit såpass smala. Om dom byter båttyp ger dom bort väldigt mycket av det försprång dom har på andra lag rent designmässigt. Det har till och med florerat rykten om att Team New Zealand inte visade upp hela sin potential i båten vilket skulle innebära att de ligger ännu längre fram i utvecklingen än vad man nu tror.

 

 

 

 

DETTA TALAR FÖR KÖLBÅTAR

 

 

 

- GUILLAME VERDIER

 

Volvo Ocean Race annonserade tidigare i år att 2019 års upplaga kommer att seglas med foilande katamaraner i inshore-racen och foilande kölbåtar i offshore-racen. Men här är det intressanta; Team New Zealands franska designer Guillaume Verdier är mannen som designar den foilande kölbåten för nästa Volvo Ocean Race. Om det blir enskrov i nästa America’s Cup så är det förmodligen en liknande båt som den som designas för Volvo Ocean Race. Är detta ett sätt för Team New Zealand att hamna före i utvecklingen av nästa båttyp?

 

 


- BURLING & TUKE I VOLVO OCEAN RACE

 

Att både Peter Burling och Blair Tuke har signat för Volvo Ocean Race kan vara en indikation på att det blir kölbåtar. Nu kommer dom att spendera nio månader med att segla just kölbåt. Om nästa America’s Cup skall seglas i katamaraner hade det känts mer rimligt att dom spenderar denna tid på att segla i exempelvis Extreme Sailing Series eller på World Match Racing Tour.

 

 

 

- LUNA ROSSA

 

Direkt efter vinsten på Bermuda blev det klart att italienska Luna Rossa blir ”challenger of record” vilket innebär att dom kommer ha inflytande i hur reglerna utformas för nästa America’s Cup. En av de mest omtalade ryktena under förra cupen var att Luna Rossas finansiär Patrizio Bertelli ska ha givit Team New Zealand designexpertis och datorutrustning plus 30 miljoner dollar. Detta efter att han 2015 drog sig ur i protest mot ändringen till 50-fots katamaranerna. Premisserna skall då ha varit att, om Team New Zealand skulle vinna, så skulle Luna Rossa bli challenger of record och att nästa cup skulle seglas i kölbåtar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Samarbete med Volvo Ocean Race?

 

En annan aspekt i detta är att America’s Cup knyter allt starkare band med Volvo Ocean Race. Grant Dalton, VD för Team New Zealand, har tidigare varit involverad i Volvo Ocean Race. Man skall inte glömma av att det är ett enormt åtagande för ett litet land som Nya Zeeland att vara värd för ett America’s Cup. Team New Zealand har ingen Larry Ellison i ryggen och Fly Emirates kommer förmodligen inte att spendera massa pengar på ett evenemang i en stad där de inte har några flighter.

 

Kanske är någon form av "deal" gjord mellan Team New Zealand och Volvo Ocean Race om ett samarbete? Dalton är i behov av smarta lösningar och har själv sagt att formatet som använts på America’s Cup World Series inte är ekonomiskt hållbart. Vad det skulle betyda för valet av båtar är svårt att spekulera i men kanske kan inshore-racen under Volvo Ocean Race bli det nya America's Cup World Series?

 

 

 

Det är väldigt många rykten som florerar och det är svårt att veta vad som är sant. Vad som är klart i alla fall är att Team New Zealand släpper dom slutgilgliga reglerna för 36:e America's Cup i slutet av september. Då får vi veta allt!



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Lista: 5 värsta sakerna med att bo ...

Det finns självklart alltid två olika sidor när det kommer till att bo på båt mycket både positivt och negativt. Nedan kommer den negativa listan och tidiga...

Segling längs Kroatiens kust i en l...

Det finns många olika sätt att segla på och i, vilket gör seglingssp...

KOMIKERN GRIFF SOM SEGLADE MED BOB ...

I veckan som gick skrev vi om kändisar som älskar segling. Ytterligare en celebr...

Till salu: Mega cruiser Wally 145

Helg-feelingen är maxad och vi drömmer oss bort mot något stort och vacker...

Renovera din gamla Mirrorjolle och ...

För lite mer än 10 år sen började en av Sveriges minsta jolle med ful...




















































x