NÄSTA

STOR OCH LITEN I TOPP PÅ KLASSIKERNAS SANDHAMNSREGATTAN BY BLUEWATER

Augusti 13, 2017 @ 12:05:43   Foto OLLE APPELBERG


1 AV 9

Den stora skärgårdskryssaren SK95 Marga med Mia Widstrand som skeppare segrade i klassikerklassen i Sandhamnsregattan by Bluewater. Den med lilla femman Rödnäbba blev överraskande tvåa och SK40 Rival tog tredjeplatsen. Därefter kom kustkryssaren Winnie, SK30 Pani och havskryssaren Carela


 

Första dagen seglades på en lång bana på Kanholmsfjärden eftersom det gick gammal grov sjö längre ut. Banan var nog lite väl lång för de minsta båtarna som fick segla i fem timmar. Dagen bjöd på frisk vind med hårda vindbyar som tråkigt nog ledde till bombrott för gaffelriggade Asagao. Det blev de stora båtarnas dag med Marga som etta, havskryssarna Refanut och Ballad tvåa och trea. Förra årets regattasegrare skärgårdskryssaren SK30 Pani tog fjärdeplatsen och R10 Itaka blev femma.

 

Andra dagen seglades under ideala förhållanden med strålande sol och lagom frisk vind. Segrare blev helt överraskande Janne Gustafsson i femman Rödnäbba (Int5m), SK40 Rival tvåa och trea blev havskryssare Carela med Per Henriksson som skeppare. Carela segrade för inte allt för länge sedan i ”Antikrundan”, Gotland Runts klassikerklass, och kom nu ut som ett starkt kort också i Sandhamnsregattan. Fyra blev Marga och sexa Refanut, med Gunnar Lindberg i femman Ingunn III däremellan.

 

Vinden uteblev nästan i lördagens segling med tog sig så småningom till 2- 3 m/s. Tungviktarna bland havskryssarna hade svårt att hänga med. Det var fritt vägval till rundningsmärkena och de sökte sig längre ut på jakt efter vind med det lyckades inte. Segrare blev kustkryssaren Winnie med team Thomas Larsson. Marga blev tvåa och Carela återigen trea. Rival tog fjärdeplatsen. SK30 Pani blev femma och SK75 Bacchant sexa.

 

Intrycken från detta andra år med Sandhamnsregattan Classic är att evenemanget som helhet var utomordentligt lyckat med KSSS som duktig arrangör. Närmare 30 båtar deltog, vilket var några färre än första året, men blev de som var med och tävlade kommer säkert hem med en än positivare intryck än första gången. KSSS kan nog räkna med fler båtar nästa år. Deltagaravgiften tycker en del är i högsta laget, men det är svårt att hitta något annat evenemang som ger mer valuta för pengarna, menade några andra av deltagarna.

 

Klassikerseglarna blir också allt skickligare och båtar som tidigare inte setts i närheten av täten börjar nu skymta bland de tio bästa, som havskryssaren Josephine och gaffelriggade Eol i lördagens race. En lovande debut gjorde Christian Svanfeldt med Winnies systerbåt kustkryssaren Tintomara som var med för första gången och tävlade.

 

SK95 Kerma och SK150 Beatrice Aurore placerade sig däremot betydligt längre ner i resultatlistorna än vad vi vant oss vid under tidigare år.

 

En annan iakttagelse är att SRS tycks fungera bra eftersom båtar av alla typer och storlekar kan placera sig i topp, vare sig de är femmor, skärgårdskryssare eller havskryssare.

 

Ny namnsponsor för året var mycket passande Bluewater som gör sötvatten av saltvatten.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Styrbord? - (video)

Klassisk italiensk styrbord-barbord situation. Se klippet nedan.  

Fyra personer räddade efter haverer...

Fyra personer blev i söndags eftermiddag räddade i land, efter att deras segelb&...

Piccolo Orso Racing rapporterar frå...

Piccolo Orso Racing från KSSS är på J70 VM i Porto Cervo. Hör vad Ma...

JSM 2018 till KSSS

Efter en lång process i sökandet efter arrangör av JSM 2018 står det...

Lista: 5 heta cruisingbåtar på Marknad

Kolla in dessa båtar som ligger ute på Search Magazine Marknad! Perfekta f&oum...




















































x