NÄSTA

Hård konkurrens på OCR-EM men Pro4u visar vad vi svenskar går för, fortsatt i topp

Juli 28, 2017 @ 07:24:11   Foto Pro4u

1 AV 1

Med fortsatt spöregn och relativt lätta vindar med fortsätter EM i OCR i Gdansk och nu har inshoreracen startat. Våra svenska favoriter Pro4u fortsätter att regera resultatlistorna och ligger inför dagen fem poäng över andraplatsen. Här är ett pressmeddelande från laget.

ORC Europeans fortsatte igåt med andra race dagen och två inshore race. Vi i Team Pro4u lyckades vinna det första inshoreracet och vi kom trea i dagens andra inshorerace. Detta innebär att efter två dagars tävling är vi i ledningen totalt i EM’s Klass C med placeringarna 1, 1 och 3 i de tre genomförda racen.

- Idag kändes det nästan som att segla hemma i frånlandsvind med mycket vindskiften och ganska platt vatten, vi lyckades i vårt första race segla mycket bra och race 2 var också helt OK, säger Peter Thorwid, taktiker.

Gårdagens inshore racesseglades i ca 8-12 knop och även idag i hällregn. Vi är förvånade att det kan regna så här mycket som det gjort de senaste 48 timmarna här i Polen och lite uppehåll i dagens seglingar vore fint. Gårdagens första race så seglade vi väldigt bra och vi tog både line honors i klassen och vann på beräknad tid.

- Jag tycker att vi seglade dagens första race nära optimalt, vi hade väldigt fin båtfart, vi hittade alla viktiga men svåra vindskiften och manövrarna satt väldigt bra, säger Anders Mårtensson stortrimmer.

I det andra racet igpr blev vi trea efter att våra konkurrenter seglat riktigt bra och vi kanske inte hittade helt rätt på första kryssen och på sista länsen men vi är helt tillfreds med en tredjeplats.

- Dagens andra race visar att vi behöver segla nära optimalt för att vinna race i detta EM med många riktigt bra och snabba konkurrentbåtar och missar man något skifte eller någon manöver är man direkt efter, säger Patrik Forsgren skeppare och rorsman.

Vi är nu knappt halvvägs in i EM regattan med 3 av planerade 7 race avklarade och vi har en totalpoäng på 5p (lägst poäng vinner), tvåa ligger den Estniska Arcona 340 Katarina II med 10 poäng och på tredje plats ligger tyska Italia 9.98 IMMAC på 13 poäng. Vi är riktigt nöjda med vår start på tävlingen men mer än hälften av EM är kvar och mycket kan hända så vi måste behälla fokus och ta ett race i taget. Imorgon blir det troligen lättare vindar för oss tävlande.

Bland de övriga 9 svenska båtarna ligger Mat 1180 DataCom på sjätte plats, First 40 Karrukera på elfte plats och Sydney 40 Rush på trettonde i Klass B efter tre seglingar. I klass A ligger Elvis på sjunde plats efter tre seglingar.

Igår kväll hade EM-arrangörerna också ordnat ett crew party och eftersom vi lyckats bra både första och andra dagen fick vi två ”daily first”-priser. Bilden är från den prisutdelningen. Idag blir det fokus på att försöka fortsätta segla bra i två nya banrace.

Alla resultatlistor hittar du på www.orceuropeans2017.com

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Se när valen dyker upp mitt inne i ...

Mitt inne i en hamn dyker denna knölval upp. Mäktig syn, kolla klippet nedan.

Seglarförbundet bygger ut seriesyst...

Efter tre framgångsrika säsonger med Allsvenskan Segling bygger Svenska Seglarf...

Skräckscener för en båtägare - (video)

Kolla in denna film när frenetiska båtägare försäker rädda ...

IMOCA 60 vs foilande vindsurfare - ...

Se när IMOCA 60 båten som vanligtvis seglar havskappseglingar som Vendée...

CARLSKRONAS KAPPSEGLINGAR FIRADE 15...

I somras firade flottans skonerter Gladan och Falken 70-årsjubileum samtidigt som ba...