NÄSTA

Fia Fjelddahl inofficiell världsmästarinna på Para VM i 2.4

Juni 25, 2017 @ 22:31:13   Foto fia mot rio facebook 


1 AV 1

Fia Fjelddahl har precis kommit hem från Kiel där hon seglade Para VM i 2.4. Hon åker därifrån med ett stort leende och ett bra resultat i bakfickan. Vi har pratat med Fia kring hennes regatta och framtida planer. 

 

Vi måste självklart fråga hur känns det att vara mästarinna? 

- Att vara mästarinna om än officiellt blev mitt mål under regattan när jag märkte att det gick bra för mig. Det var lite nervöst inför sista dagen när jag låg 4 poäng efter första tjej men efter kanonbra sista race lyckades jag både segla upp mig från 12:a till 8.a i totalen och få mästarinna titeln.

 

Vi har lagt märke till att du säger inofficiellt, vad menas med det?

- Att vara inofficiellt mästarinna menas att 2.4 OD klassen (alltså 2.4mR men one design (det som seglas under para seglingar)) är jämn mellan könen eftersom tvåfyran inte bygger på fysisk styrka utan båten anpassas individuellt och den skarpaste seglaren som tar skiften bäst och har bäst strategi/taktik vinner. På så sätt gör det att när man seglar tvåfyra så är alla lika och alla har samma förutsättningar.

 

Det är klart det är lite tråkigt att de inte hade en mästarinna titel i tvåfyra klassen men samtidigt pushar det mig att ta nästa steg som är pallplats. Att bara vara bäst bland kvinnorna är inte nog, jag vill ju trots allt bli bäst bland alla!

 

Det är verkligen en fantastisk resa du har gjort de senaste åren och du måste vara otroligt stolt. Hur är det att segla 2.4 i vågor och mycket vind? Vi har sett att de lätt fylls med vatten och blir du någonsin rädd? 

 

- När det gäller att segla tvåfyra i hårdvind så är jag ganska härdad. Ett av mina första pass i tvåfyran var på en av de traditionella Marstrandsläger LSGY är på. Det blåste då 16m/s i medel och jag blev lämnad vid strandverket i en båt jag inte visste vad alla linor användes till. Kort sagt kan jag väl säga att jag inte visste att jag bör använda akterstaget för att minska brukbar segelyta. Vilket gjorde att det välde in vatten från lä när jag kryssade. Dessutom försökte jag länsa i Marstrandsvågorna utan en elektrisk pump (jag fick alltså handpumpa ut allt vatten) och det slutade med att jag hade vatten upp till höften imellanåt. Trots allt litar jag på att tvåfyran håller och det är bara att pressa båten i hårdvinden så mycket man vågar.

 

Rädd blir jag aldrig mer än att på vågiga platser (som Kiel) så dyker gärna fören ner i nästa våg framför. Eftersom jag sitter still i båten kan jag inte heller parera grävningen genom att förflytta mig längre bak i båten som i optimisten. Därför väller det in några liter vatten in i båten (ungefär mängden av en 10l hink) varenda våg jag styr fel i. De gånger blir jag lite rädd men det är mest för om en tvåfyra vattenfyller hela båten går det inte att segla mer och säkerhetsbåtar får pumpa ut vattnet med stora pumpar och jag får därför inte fullfölja racet.  

 

Eftersom tvåfyran är så låg så är det som att stå framför en vattenslang i 20 minuter när man kryssar i förhållanden som i Kiel. Ett exempel är sista racet i Kiel där det bara välde in våg efter våg över mig och jag inte ens hann andas mellan. Jag tappade helt orienteringen men tack och lov är tvåfyran självgående om den trimmas rätt (såklart) så tappade inte kursen. Den gången var nog det extremaste jag varit med om. Men det är klart, många är glada för att man är torr när man sätter sig i båten för att segla men det gör inget för så fort båten kommer utanför hamnen så är man dyblöt från topp till tå. På min skala skulle jag sätta: Halvvinda E-jolle (4), 29:er rorsman (6), 2.4 seglare (10). Det finns en anledning varför många seglar med simglasögon. 


Herregud halvvind i E-jollen kan nog många relatera till. Hur ser de kommande månaderna ut för dig? Är det sommarlov med mycket segling? 

- Nu till sommaren väntas 100h seglingsträning/tävling där jag  bla. ska segla 2.4 SM i Falun i slutet av sommaren. Dessutom ska Para EM gå i Polen i slutet av Juli vilket jag är supertaggad på. Däremot saknar jag chaufför/transporthjälp så om du vet någon som skulle vilja åka till Polen och se hur en Para tävling går till så "hit me up". Min hemmaträning är såklart i Långedrag. 

 

Vi önskar dig all lycka och håller alla öron öppna om vi vet någon som kan följa dig till Polen. 

 

 


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

  • F18 VM

    F18 VM igång i Kiel

    VM i F18 har dragit igång i Kiel. Det är ett 163 båtar stort startfält som gör upp om medaljerna och 14 svenska b&ari...

  • Foto Jasper van Staveren

    F18 WORLDS 2015 i Kiel (video)

    Här bjuder vi på en härlig sammandragsvideo från årets F18 VM! 14 svenska team var på plats! Bästa bes&au...

  • Det går bra för svenskarna på F18 VM

    Det går bra för svenska F18-flottan på VM i Kiel. Idag seglar 8 båtar med blågul flagg i guldfinalen av totalt 168 ...

  • VECKANS 5 MEST LÄSTA: Olivia - 24-å...

    Ibland överraskar ni läsare med vilka inlägg som visar mest intresse. Det är lätt att tro att vi som skribenter kan...

  • Fia mot nya mål. Foto Sara Sandberg

    Fia mot nya mål

    Seglartjejen Fia Fjelddahl satsar nu mot IFDS VM i Melbourne i 2.4mR. En bra placering där skulle kunna innebära möjlighet at...

  • Fia Fjelddahl premiärseglar 2.4mR-k...

    PM SKOTA HEM   I går natt (svensk tid) var den första seglingsdagen på Para World Championships i Melb...

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Mr.Rogers - världens vänligaste val?

Denna knölval har visat upp sig vid tre olika tillfällen utanför Long Beach, Kalifornien och har fått namnet Mr.Rogers på grund av sin vänlighet.

Tekniska problem för ledaren av ROR...

Finska Ludde Ingvalls CQS fick ett stort bakslag i RORC Transatlantic Race efter ett tekni...

Video: Superyacht värd 25 miljoner ...

Du behöver aldrig få dåligt samvete för dina dåliga tillä...

Till Salu: Wally Yachts Inti3

Den 24 meter långa yachten Initi3 har lagts ut till försäljning av Ocean I...

Video: Hallberg-Rassy 48 i Hårt Väder

Hallberg-Rassy är känt för att vara tunga, stabila, sjövärdiga b&...




















































x