NÄSTA

LILLA MARGA FRÅN OS 1912 KÄMPAR MED MEDELHAVETS STORA GAFFELRIGGARE

Juni 09, 2017 @ 16:13:18   Foto GUIDO CANTINI /PANERAI


1 AV 2

R10 Marga som var med redan i OS 1912 i Stockholm gör nu sin andra hela säsong i Medelhavet. Den började den med en sjundeplacering av 13 båtar i klassen för gaffelriggare i Voiles d Antibes.

 

Båten ritades av C O Liljegren och byggdes 1910 på Hästholmsvarvet. Den är minutiöst renoverad till originalskick och ägs idag av italienaren Tomas de Vagas Machuca, som helt nyligen också köpte 10 S 1 Astarte och R10 Tonino, som byggdes för spanske kungen.

 

Tomas har ett ambitiöst program för Marga:  Argentario Sailing Week, Vele d’Epoca di Napoli, Cannes, Monaco Belle Classe och St Tropez (inkluderande 100-åringarnas regatta).

 

Han är liksom Circes skeppare i gårdagens artikel missnöjd med handikappsystemet CIM. Marga straffas för att det är en regelbåt, 10mR. Tomas tar som exempel på hur det slår racet dag tre då Marga förlorade mot Lulu trots att man gick i mål 42 minuter före konkurrenten.

 

De flesta båtarna i klassen är större med betydligt längre vattenlinje och därmed snabbare, så egentligen finns bara fyra konkurrenter av jämförbar storlek. De heter Linnet, Oriole, Eva och ibland Kelpie (för den som vill följa Marga i kommande regattor). Resultaten från Panerai Classic Yacht Challenge finns samlade på Panerais hemsida.

 

-Tiorna är extremt komplicerade att kappsegla eftersom det är så ont om plats ombord. Det kräver att besättningen är väldigt väl organiserad och samövad och det är vi, men det är saker vi kan förbättra, säger Tomas.

 

-Utanför Antibes fick vi också ett par misslyckade gippar som gjorde att vi förlorade tid mot våra mycket taggade medtävlare.

.

-Vi provar också nya segel och lär oss hur vi ska bäst hantera dem, fortsätter Tomas.

 

-Man kan sammanfatta Antibes så att vi var långsammast av de snabba och snabbast av de långsamma.

 

Tomas de Vagas Machuca håller på att skapa en liten flottilj av tior enligt den första regeln, båtar byggda mellan 1907 och 1920. Tonino och 10 S 1 Astarte ska liksom Marga seglas med gaffelrigg. Hemmahamn är i Fiumicino väster om Rom och man siktar på att ha betalade gäster på båtarna.

 

TEXT OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Nya X4.6 (video)

I augusti släpptes första testbåten, nu är hon äntligen ute på marknaden.   Nya X46 från danska X-Yachts är nominerad till "Yacht ...

Billy Besson och Marie Riou badar i...

Idag drar världscupen igång i Enoshima, Japan (sju timmar före oss i tiden)...

Pressrelease från B&G

Nedan följer en pressrelease från företaget B&G som har uppdaterat sina ka...

Organisk segelbåt – i balsa, linnev...

Från tillverkningen av det organiska skrovet. Nu är Formula Sailing-teamet klara...

Kai Lenny gör en Kai Lenny (video)

Kai Lenny är en av världens mest skickliga surfare. Här leker han bland v&ar...



x