NYA BÅTAR LADDAR FÖR A22 WORLD CUP BERTIL KLINGA BYGGER SNABBARE IDA

Vi har tidigare berättat om Mattias Malmros bygge av en A22 i trä efter Peter Norlins sista ritning. Men det är inte det enda nybygget som pågår. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

Claes och Carl Henrik Ahlin bygger samtidigt en båt i plast efter samma ritning och det är meningen att det ska bli två – minst. Därtill kommer Bertil Klinga som låtit Zarins i Köping ta fram en variant på sin Knud Reimers-ritade Ida med lägre fribord och racinginredning, dvs lättare jämfört med den gamla båten.

Search frågade Bertil Klinga vad som får honom att bygga en båt till i samma form?

- Ja är man lite tokig så blir det så här. Jag har seglat A22 sedan jag var ung och min son Martin som jag seglar tillsammans med är duktig SK30 seglare.

Men konkurrensen lär ju hårdna, tre nya A22-or byggs i år?

- Det är spännande och kul med en klass med flera nybyggen. Det kan locka fler ungdomar och det behövs så det inte är bara gubbar som kappseglar.

Hur har du själv lyckats i klassen?

- I min ungdom vann jag pokalen ett år.

A22:orna har seglat om Skärgårdskryssarepokalen sedan 1933. A22 som är en 22 kvm skärgårdskryssare är den enda konstruktionsklassen som har SM-status (förutom 2.4mR). Det innebär att båten kan variera en hel del i mått och utformning, så länge de byggts enligt en viss formel. Båten finns både som plastbåt och träbåt och materialet tycks inte spela någon roll för hur bra båten seglar om man ser till resultaten.

Nu väntar först SM och sedan nästa år World Cup i Alingsås. Det lär bli ett getingbo med minst 15-20 svenska båtar och nästan lika många från Tyskland och Schweiz.

Search återkommer under våren med fler artiklar om uppladdningen i A22-klassen.

Text Olle Appelberg

Top