NÄSTA

VÄLHÅLLNA SKUA VAR FÖRSTA TRÄBÅTEN I SJÖN SEGLAR MED MINNEN FRÅN EN ANNAN TID

April 22, 2017 @ 16:45:14   Foto Lars Pipping


1 AV 5

En av de allra första träbåtarna att sjösättas denna kyliga vår var Lasse Pippings Skua, en Gullkronakryssare ritad av Jarl Lindblom och byggd 1946. Gullkronakryssaren är en nätt båt som mäter LÖA 8,9m med ett deplacement på 3,5 ton. Tre båtar byggdes.


 

Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilaran på höger och vänster sida!

 

Lasses föräldrar köpte Skua 1958 och under hela Lasses uppväxt seglade familjen flera veckor varje sommar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar. Kraven på komfort var lite lägre då, säger Lasse: Vem skulle idag ta med sig fru och tre pojkar i en båt som bara är lite större än en folkbåt på fyra veckors segelturer? En av oss fick sova på en madrass på durken mellan kojerna.

 

Ifall det inte blåste alls kom den lilla trehästars Seagullen fram, men om det bara var nån sjömil kvar till natthamnen var det faktiskt enklare att hoppa i jollen och bogsera Skua, roendes! Det var mycket besvärligt att montera utombordsmotorn, minns Lasse.

 

- Vi älskade seglingarna - och mamma ställde upp. Hon hade nog gärna gjort något annat på semestern, men förstod ju hur mycket vi andra värdesatte seglingarna fortsätter han.

 

Skua är idag en både moderniserad och välhållen träbåt med drygt 70 år på nacken. Med tanke på hur gammal och fin båten är så är det inte så konstigt att mycket blivit utbytt och ersatt, men listan har blivit ganska lång: En elektrisk inombordsmotor har installerats. Däck och rufftak är epoxibehandlade. Den ursprungliga inredningen är utbytt. Skrovets insida har renskrapats och impregnerats med rå linolja.

 

Kölplanka, döträ, sambord, roderstäv och horntimmer är förnyade. Resnings- och kölbultar har ersatts med nya av syrafast rostfritt stål. För sju år sedan gjordes också en variant av nåtlimning. Nåten frästes upp och ribbor limmades in. Tack vare att ribborna bara limmades på ena sidan, kan nåten fortfarande öppna sig om träet blir alltför torrt.

 

Ny mast av Oregon pine byggdes för två år sedan.

 

Under den gångna vintern har Lasse som efter många är i Holland bosatt sig i Eckerö på Åland kunnat verkligen kunnat ägna tid åt Skua. Vad som blev gjort?

 

- Jag har ersatt en lös bladlask med en dubbel snedlask genom att tillverka en ny bit, ca 120 x 600 mm, epoxilimma de sneda ytorna mot varandra och sen slå i 15 nitar mot spanten.

 

En lask är en skarv. I bordläggningen försöker man undvika laskar för de försvagar konstruktionen. I en bladlask har man gjort de två ändarna tunnare så de kan överlappa varandra utan att det blir tjockare. Man låser lasken med 5-6 nitar. En snedlask innebär att bordläggningsplankan snedkapas och limmas ihop med med annan snedkapad bit.

 

Lasse har i vinter målat över den gamla rödbruna bottenfärgen med två lager grundfärg och därefter två lager vit bottenfärg.

 

Han har även ersatt de sista durkarna i ruffen med massiv teak. De gamla originaldurkarna av plywood med Oregon pine upptill var fula och luktade illa. Därefter fernissade han alla 15 nya och gamla durkar för första gången både ovanpå och under för att slippa fuktig durk-lukt i fortsättningen.

 

-Sex lager tror jag det blev innan jag tröttnade. Kappluckan behövde kärlek så den monterades av, renskrapades och fernissades sju lager båda utan och innan. Många av skruvhålen till skenorna hade blivit alltför uppnötta så de fick jag limma träplugg i.

 

Även sittbrunnstofternas skruvhål behövde pluggas, men här räckte det med lätt slipning och ett lager fernissa.

 

Skarndäck, ruffsidor, luckor och sittbrunnssargar fick ett lager fernissa. Mast och bom likaså.

 

- Tack vare att jag kunde sjösätta innan det blivit varmt och torrt läckte hon inte så farligt i år och jag tordes koppla loss från kranen redan efter två timmar. Senare samma eftermiddag kunde den lilla 24 voltspumpen hålla henne flytande utan problem. En reservpump sitter 10 cm ovanför den första, och tar vid om den slutar fungera.

 

- Påriggningen gick utan problem även om det var väldigt kallt att stå och montera all stående och löpande rigg i nollgradig frisk nordan.

 

Lasses planer för sommaren är att vara med på kappseglingen Peter Norlin Memorial sista helgen i maj i Stockholm, sen kanske Vikingaregattan och mycket gärna 100-årsjubileumsregattan i Åbo plus Classic i Sandhamn. Däremellan seglingar i Ålands underbara skärgård så mycket jag hinner, slutar Lasse.

 

VID ANTECKNINGSBLOCKET OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Johan Davidsson och Anders Dahlsjö ...

Den 54:e upplagan av Tjörn Runt by COWI bjöd på en fartfylld dag med härlig kappsegling. Vann gjorde Johan Davidsson och Anders Dahlsjö. Om Anders Dahlsjö ...

Guld till GKSS på Drake-SM

I helgen avgjordes öppna SM i Drake på Marstrandsfjorden. GKSS-draken "5 i 12" ...

Tjörn Runt by COWI 2017 – vem vinner?

54:e upplagan av Tjörn Runt by COWI går av stapeln lördagen den 19 augusti...

TIPS: CRUISING-OPTIMIST - (video)

Att äga en större segelbåt kan är kan vara påfrestande med myck...

UPPBLÅSBART VINGSEGEL - (video)

När Oracle visade upp sitt vingsegel inför America's Cup var det många som...




















































x