NÄSTA

LEGENDARISKA CIRCE I NÄSTA ÅRS BALTIC MASTERS RORSMANNEN FRÅN 1955 FICK SEGLA HENNE i CANNES

April 07, 2017 @ 21:03:02   Foto Guido Cantini


1 AV 3

Svensken Carl Hardebergs legendariska Circe som funnits i USA sedan tidigt 50-tal finns nu på franska rivieran. En av dem som visade Circes ny ägare runt var Sven Östensson från Oxelösund som var gast på Circe i Fastnet 1955.


 

Nya ägare är det holländska paret Theo Danel och Tetje van Driesten, som i februari besökte Sjöhistoriska Museet, Sandhamn och Stockholms Båtsnickeri. De avslöjade då också sina planer på att nästa år återkomma på egen köl och kappsegla Circe i Baltic Classic Masters. Circe tog line honors i Fastnet 1951 under ett av kappseglingens blåsigaste år med vindstyrkor på 23-25 m/s och många haverier som följd.

 

En av dem som visade Circes ny ägare runt var Sven Östensson från Oxelösund som var gast på Circe i Fastnet 1955.

 

Det var ett konstigt race berättar Sven, som stod till rors under delar av kappseglingen. Han var då 22 år gammal.

 

-Det blev stiltje och genom att söka oss nära land kunde vi ankra oss fram så att vi tog följe med tidvattnet mot målet och kastade ankar varje gång tidvattnet vände. Vi tog många placeringar med den taktiken, berättar Sven.

 

Efter Fastnet seglades Circe till Köpenhamn där Sven Östensson tog farväl av båten. Sedan varken såg han eller hörde talas om Circe förrän Theo Danel ringde honom i juni förra året och bjöd in honom att segla Cannesregattan ombord på Circe.

 

- Det var verkligen roligt att efter 61 år återse båten och vara med och kappsegla. Visst kände jag igen Circe, men hon var nu omgjord till daysailer utan mantåg och med annan inredning (beroende på en brand), berättar Sven.

 

Circe mäter LOA 57 fot (18 meter) och har ett deplacement på drygt 20 ton är en aningen mindre syster till Refanut. Circe ritades liksom Refanut av Sparkman & Stephens och byggdes på Neglingevarvet 1950. Rod Stephens följde noga bygget.

 

Circe såldes sedan till kommodoren för American Yacht Club i New York Carl Hovegard, som 1954 vann Bermuda race med Circe. År 1955 blev Circe tvåa i Transatlantic Race som gick mellan Newport och Marstrand.

 

Under senare år i San Diego har Circe varit framgångsrik i kappseglingar för klassiker på USAs västkust. Härnäst kommer Circe att tävla i Medelhavets kappseglingsserie "Med Circuit” kommande säsong.

 

Theos företag Danel Design går nu igenom båten och har bland annat tagit bort en del dolda bottenventiler, bytt ett par knäckta spant, satt in nya navigationsinstrument, bytt ut läckande vattentanker och pumpar. Båten målas om helt och hållet interiört, samma sak med skrovet. Riggen har bytts, mast och bom blästras och lackats,. Beslag hat blästrats och kromats. Just nu jobbar man med att slipa däcket och lacka och måla detaljer på däck. Under vattenlinjen har ny antifouling anbringats. Alla kölbultar har dragits åt. Ja och så blir det nya segel förstås.

 

Theo menar att man gör en omsorgsfull ”refit” snarare än en helrenovering.

 

- Vi gör en uppdatering med respekt för båtens ursprung i 1950-talet, säger Theo.

 

Theo är konstruktören bakom DD 43 One Design som enligt honom är en 100 procent klassiker som tillverkas med extremt moderna metoder i Holland.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Atlantic Rally for Cruisers - snart...

ARC är på många seglares ”bucket list”. Eventet attraherar över 200 båtar och 1200 personer varje år när de seglar 2700 sjömil ö...

Off-topic: Båten som väger 3500 ton...

45 knop i en fritidsbåt som väger 500 kg är redan det mäktigt. Men t&...

Batteridriven furler - nu även för ...

Kohlhoff Loop E-Furler 1500 är den nya batteridrivna furlern från ”Loop P...

Video: Största vågen du har sett idag

Episk drönarfilm när Sebastian Steudtner surfar i Nazaré, Portugal. Vi ga...

Video: Årets räddning

Denna lastbilsföraren får en rejäl vindpust i sidan och håller p&ari...




















































x