NÄSTA

HAVSÖRNEN HELRENOVERAS OCH UTMANAR ELITEN I MEDELHAVETS REGATTOR

April 02, 2017 @ 18:49:38   Foto Edmiston


1 AV 10

Vill du se fler bilder från renoveringen av Citona (Havsörnen)? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.


 

För 80 år sedan seglades första Gotland Runt, som nu går under namnet ÅFOR. Vinnare i den nya Bermudaklassen för havskryssare blev Sven Salén med nybyggda Havsörnen, som egentligen då hette Citona och ägdes av Holger Nilsson. Sven Salén hade bara lånat båten för ett enda race och det vann han alltså.

 

Sedan 1999 har Citona funnits i St Tropez och med viss framgång deltagit i Medelhavets regattor. Förra året fick hon ny ägare, fransmannen Philippe Farbré och kontakten mellan honom och den ursprungliga ägarsläkten har nu etablerats genom Search Magazine, som håller koll på seglande svenska klenoder runt om i världen.

 

Holger Nilssons sonson Gustaf Holgersson har lämnat över ritningar och just återvänt från ett besök i Port Grimaud vid St Tropez där Havsörnen håller på att helrenoveras. 

 

- Det är ett fantastiskt jobb som läggs ner. Båten återställs i det närmaste till orginalskick. Den kommer att bli betydligt lättare eftersom en hel del onödigt som tillkommit under åren plockas bort. Meningen är att återgå till konstruktionsvattenlinjen. Hon har suttit på häcken förut, berättar Gustaf Holgersson som överlämnat konstruktionsritningar, segelplan, fotoalbum och byggnadsbeskrivningar, till den nya ägaren.

 

- Jag tror att hon kommer att bli mycket farlig i kommande säsongers race. I sommar blir det två, Antibes i juni och St Tropez i september. Det är väldigt roligt för mig och min kusin Tomas Sigbjörnsson, som seglat på Citona, att se henne i eliten bland de klassiska kappseglarna i Medelhavet.

 

Den klass som Havsörnen tillhör är EMC, Epoque Marconi Classique, som anses vara en av de tuffaste av klasserna. Inga kostnader är för höga för en del av de extremt välbärgade ägarna och många båtar har proffsbesättning.

 

Listan på vad som görs är lång, båten har renskrapats och plockats ner. Batterier, ståltankar och annat har gjort Havsörnen för tung avlägsnas.

 

- Vi vill komma ner under huden på Tore Holm och återskapa båten enligt hans intentioner, berättar Havsörnens nya ägare Philippe Fabré. Det innebär att vi kommer att lätta båten på det som inte behövs.

 

Båten har t ex dubbelt elsystem 12 och 24 volt. Metalldelar i järn, rostfritt och brons måste kollas och bytas om de ger upphov till galvaniska strömmar som skadar spant och bottenstockar. Röstjärn, kölbultar och nitar måste också kontrolleras.

 

Skrovet och däcket nåtlimmas på nytt. Ratten byts mot orginalets rorkult från 1937 och rodret byggs på. Idag är det för litet och propellern är för stor.

 

Riggen ses över och de utslitna wincharna byts. Nya dacronsegel tillkommer.

 

- När det väl är gjort är det upp till mig och min besättning att finna det magiska (som gör henne till en vinnare), säger Philippe Fabré.

 

Men riktigt som orginalet blir det inte eftersom Citona från början inte hade någon motor utan en jolle med utombordare användes för att bogsera båten.

 

Interiören lämnar Philippe Fabré orörd till det är dags att om tre till fem år lägga nytt däck. Den nuvarande interiören stämmer inte med ritningarna och har antagligen tillkommit efter ombyggnaden 1987.

 

Den först ägaren Holger Nilsson gick bort redan 1940. Innan Havsörnen köptes till Medelhavet 1999 så ägdes hon av Gustaf Holgersson far Sten E Holgersson, därefter av bland andra Nils Nessim, Aje Philipson och bröderna Carlén.

 

TEXT OLLE APPELBERG

 

Gustaf Holgersson i sin folkbåt. Foto Privat arkiv



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Video: Sky Paintings

Grymma drönarbilder från Marathon, Florida på solnedgången som gör att man längtar tillbaka till sommaren!    

Efter avgående VDn - här är svenskd...

Richard Brisius och Johan Salén har anlitats som ordförande och vice ordfö...

Svenskor presterar på Busan Match C...

Nu är Busan Match Cup igång på riktigt! Vi har tre svenska lag på p...

Video: Greenbird project

2009 slog Greenbird fartrekord på land med 202,9 km/h. Här är en vlog fr&a...

Video: Turkiska seglarförbundets ny...

Kolla in första testet av Turkiets seglarförbunds nya seglingssimulator. Ser r&a...




















































x