NÄSTA

SALÉNS BOLERO VAR FÖR STOR FÖR SVENSKA VATTEN – KAPPSEGLAR NU I ANTIGUA

Mars 31, 2017 @ 20:35:04   Foto www.pinterest.se


1 AV 7

Nu återstår bara veckor till den första i Panerais serie av regattor för klassiska båtar. Först ut är Antigua i Västindien den 19 – 25 april.

 

Drygt 40 båtar är anmälda, bland dem en med ett svenskt förflutet, Bolero, ritad av Sparkman & Stephens och byggd 1949. Under några år på 50-talet var den familjen Saléns stolthet, och sin tids ”superyacht”.

 

KSSS-ordföranden Staffan Saléns farfar Sven köpte Bolero av New York Yacht Clubs commodore John Nicholas Brown 1955 och började med att delta i Bermuda Race 1956 med bland andra Olin Stephens ombord. Det blev en dramatisk segling i vindar upp till 30 m/s, vilket ledde till att förstaget brast (ersattes av ett spinnakerfall), storsegelsvinschen gick sönder och storfallet gick av två gånger.

 

- Båten pressades till max och seglade så nära reven intill Bermuda att en nervös patrullbåt sköt varningsraketer. Väl i mål som första båt hade man satt ett nytt banrekord som stod sig i 18 år, berättar Staffan.

 

Därefter seglades Bolero hem över Atlanten och vann sedan Gotland Runt 1957. Efter tre år såldes hon.

 

- Farfar tyckte att den var för stor och djupgående, 3,2 meter plus ett centerbord. Alla skot var naturligtvis vajer vilket ju var nog spännande, det låg alltid en bultsax och reservskot redo om det blev override, berättar Staffan.

 

- Bolero har alltid varit min favorit bland farfars båtar, utöver Ballad så klart, berättar Staffans kusin Patrik som seglat Bolero. Han hade länge haft förhoppningen att få segla med henne och så blev det av en slump när Patrik hälsade på i Newport 2014.

 

-Då låg hon vacker vid en brygga och var det första jag såg när jag kom till stan. Jag sökte upp ägaren och fick direkt nästa dag möjligheten att stiga ombord och segla en halvdag i Newport Bay.

 

- Det blåste en del (9-11 m/s) och ägaren ville ha lugn och ro för att jobba vid sin dator, så jag och gasten fick ta hand om Bolero under ett par timmar. Hon var en dröm att segla i den vindstyrkan, men man kunde också känna att hennes 43 ton behöver vind. Det är ingen blekeskenare precis, utbrister Patrik!

 

Text OLLE APPELBERG

Foto (om inget annat anges) www.pinterest.se


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Mr.Rogers - världens vänligaste val?

Denna knölval har visat upp sig vid tre olika tillfällen utanför Long Beach, Kalifornien och har fått namnet Mr.Rogers på grund av sin vänlighet.

Tekniska problem för ledaren av ROR...

Finska Ludde Ingvalls CQS fick ett stort bakslag i RORC Transatlantic Race efter ett tekni...

Video: Superyacht värd 25 miljoner ...

Du behöver aldrig få dåligt samvete för dina dåliga tillä...

Till Salu: Wally Yachts Inti3

Den 24 meter långa yachten Initi3 har lagts ut till försäljning av Ocean I...

Video: Hallberg-Rassy 48 i Hårt Väder

Hallberg-Rassy är känt för att vara tunga, stabila, sjövärdiga b&...




















































x