NÄSTA

FÅR VI PRESENTERA TRÄBÅTENS VÄRSTA FIENDE

Februari 07, 2017 @ 13:42:51   Foto OLLE APPELBERG


1 AV 3

Här krävs det jobb. Foto Olle Appelberg. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

 

En man på land kommer släntrande och tittar beundrande på båten. Sedan utspelar sig ALLTID följande dialog:

 

Beundraren:

 - Vilken fin båt du har

 

Träbåtsnisse (blygt leende):

- Tack. Ja det är fint med träbåt.

Han ler nu stolt.

 

Beundraren:

Tystnad. Bådas blickar smeker den blanka mahognyn och de vackra formerna.

 

Beundraren hämtar andan och säger:

- Mycke jobb va?

 

Träbåtsnisse nickar medhållande och börjar uppmuntrad av att han träffat någon som uppskattar hans heroiska flertusentimmarsjobb (hans fru gör det inte) berätta om det senaste kölbultsbytet, rostiga spant, byte av åtta meter fribord, roderstäv och hur jobbigt det var att lägga nytt däck. Det gamla var ju bara 57 år.

 

Han berättar inte om hur underbar hans fina Östersjösexa är att segla. Segla har han inte haft mycket tid för.

 

Nisse har jobbat med att omvandla ett vrak till en pärla i tolv år. Stor heder åt Nisse, missförstå mig inte!

 

Med detta sagt har han - som är värd all beundran för sin fantastiska insats - skjutit sig i båda fötterna. Han har skrämt bort ytterligare en träbåtsseglare.

 

Nisse kommer snart att upptäcka att ingen vill köpa hans pärla ens för 30 laxar på Blocket. Men han har tur, en tysk köper båten för 32000 EURO och tycker att han gjort sitt livs fynd. Det blir till och med pengar över till att ytterligare rusta Nisses redan fina Ö6:a.

 

Ja men är det inte så? Kräver inte en träbåt enormt med jobb?

 

Nej, det är en myt att det är så oerhört mycket jobb. En välhållen träbåt kräver bara marginellt mer tid än en välhållen plastbåt. Ett vrak slukar däremot hur många timmar som helst.

 

TEXT OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

CHRISTIAN - SEGLAR 200 DAGAR OM ÅR...

Christian Harding älskar att segla klassiker och med sina 200 seglingsdagar som gast och halvproffs, så tillbringar han en stor del av sommaren på Sveriges största skärgårdskryssare Bea...

Nord Stream Race – dags att utse Ös...

Med start i slutet av juni kommer de bästa kappseglingsklubbarna från fem lä...

Video: Hur man inte ska sjösätta båten

Vi har testat att sjösätta med gaffeltruck, kran och slip. Men denna innovativa meto...

Produktionen av Najad fortsätter på...

Nya vindar på sjön kräver en ny segelkonfiguration. Najadbåtarna komm...

Höga miljögifter vid uppställningsp...

Två nyutkomna publikationer från Statens geotekniska institut visar att uppst&a...



x