NÄSTA

GOTLAND RUNT FIRAR JUBILEUM MED BÅTAR SOM VAR MED FÖR 80 ÅR SEDAN

Januari 07, 2017 @ 09:09:48   Foto Sjöhistoriska


1 AV 7

Kappseglande historia: Alca och Gunlög var med redan i första Sandhamnsregattan för 120 år sedan. Men är verkligen Diana och Wi III de enda som är kvar i Sverige av dem som seglade i första Gotland Runt?

 

Bilden ovan: Peter von Danzig främst därefter Ettsi. Foto från Sjöhistoriska.Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida!

 

Två stora regattor fyller jämna år 2017. Det är 120 år sedan första Sandhamnsregattan och 80 år sedan första Gotland Runt, som numera är mer känt som ÅF Offshore Race. Det finns chans att några av deltagarna från de ursprungliga regattorna är med och jubilerar. SK75 Eol, SK95:orna Alca och Gunlög fyllde 120 redan i år och de två sistnämnda var i vart fall med på regattan 1897 enligt KSSS jubileumsbok över sällskapets första 100 år. Alca segrade i sin klass på avslutningsdagen. Den som tittar i medlemsregistret för Sail Yacht Society http://sailyachtsociety.se/jakterna/ hittar inte mindre än 12 jakter som skulle kunna varit med redan 1897.

 

Inför Gotland Runts 80-årsjubileum har KSSS kontaktat flera av de deltagande båtarna från 1937; Vinnaren enligt Bermudaregeln, Havsörnen, som renoveras i St Tropez, vinnaren enligt KR -regeln Mosca som finns på Sardinien, line honors vinnaren Schwanenweiss, numera Südwind, i Tyskland, sexan enligt Bermudaregeln Vanora som finns i Helsingfors, Peter von Danzig (numera Peter von Seestermühe) som finns i Tyskland, S'Marianne av Torö, numera till salu i Trieste, 6mR Puckie från Åbo som var tenderbåt 1937, svenska Diana och inte minst 10S10 Wi III.

 

Tyvärr kan vi inte räkna med att se Wi III i starten för nästa års klassikerrace från Stockholms ström till Visby och åter till Sandhamn även om det mest är detaljer som återstår, men ägaren träbåtsnestorn Bo Berg gör allt själv och då får det ta den tid det tar. På en av bilderna hittar du Wi IIIs deltagarplakett från 1937.

 

En båt som däremot kan tänkas komma till start är Diana som sedan några år finns i Limhamn. Diana beställdes av direktör Sigurd Golje som hade mycket bestämda åsikter om hur hans drömbåt skulle se ut. Åke Améen hade året innan ritat S´Marianne av Torö, som Golje tyckte mycket om, men hans drömbåt skulle vara något längre.

 

S´Marianne hade kanothäck men Golje tyckte att den vanliga häcken var snyggare varför Diana byggdes med skärgårdens kanske minsta häck i förhållande till båtens storlek.

 

Diana var en mycket snabb båt. År 1939 vann hon sin klass i Gotland runt och det året seglade paret Golje tillsammans med Åke och Barbro Améen till Tallin. Goljes hade kvar Diana fram till år 1962.

 

Märkligt nog var det fler tyska än svenska båtar i första Gotland Runt. Räknar man in båtarna från fristaten Danzig blev det en ganska massiv tysk dominans. Än märkligare är det att minst två av de tyska båtarna “överlevde” kriget och seglar än.

 

Wi III ägdes av Ivar Wibom som föddes i Härnösand 1883. År 1902 avlade Wibom  sjöofficersexamen och 1920 lämnade han flottan som kommendörkapten för att inträda som VD i det då nybildade Svenska Radiobolaget. Wibom var en stor tyskvän och lyckades under 20- och 30-talet skaffa sig en hel del tyska agenturer som kom att stärka hans ekonomi väsentligt. Under 20-talet till 1926 seglade han en 55:a WI (WI I) och 1927-32 75:an Kajsa S5 som döptes om till WI (WI II). År 1933 skulle Wibom fylla 50 år och ville ha en bekvämare yacht, varför han beställde långfärdsjakten WI (WI III) hos Abrahamsson & Börjesson på Ramsö Vaxholm som en present åt sig själv, för en kostnad av 36 000 kronor, en ansenlig summa under 30-talets krisår.

 

Nuvarande ägaren Bo Berg såg jakten första gången 1952 och den var den vackraste han skådat. Sedan återvände Bo varje vår och höst under 50-talet för att beundra underverket tills marinen förflyttade yachten. Under slutet av 60-talet och tidigt 70-tal iakttog Bo Berg henne under The Scandal Beauty Trophy Race på Riddarfjärden och 1973 kom chansen att få köpa drömyachten och han slog till. Sex år senare startade Bo en renovering i varje detalj och båten har sedan dess funnits på land.

 

Du kan läsa mer om första Gotland Runt i SEARCH #3 2016.

 

Text OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

AMERICA'S CUP QUIZ!

Loading... //

Sommarabstinensen slutar i katastro...

Lite "old school" bilder från en galen kajakpaddlare i skidbacken. Han längtade ...

Tre snabba med Roger Nilson inför e...

Efter 12 år är etappen mellan Kapstaden och Melbourne tillbaka och den startar p...

Bruce Beca byggde sin egen katamara...

För 4 år sedan år sedan bestämde sig Bruce Beca för att bygga e...

CARLSSONS BÅTVARV SKÄNKER KLASSISKA...

Starbåtar i trä räddas, restaureras och kappseglar i Vintage Gold Cup p&ar...




















































x