NÄSTA

NYTT HOPP FÖR VASS SVENSK PARADKLASS SOM NÄSTAN FÖRSVUNNIT

Januari 04, 2017 @ 16:28:54   Foto JORMA RAUTAPÄÄ


1 AV 6

Bilden ovan: 5.5 FIN 26 Chaje III Evli 2004. Foto Jorma Rautapää. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

 

Än en gång tvingas vi konstatera att Sverige så gott som förlorat en klass med en stolt historia av topp-placeringar i OS och andra internationella tävlingar.

 

Det är 5.5m klassen som stilla drivit bort från våra vatten. Det finns nu enligt 5.5-seglaren Håkan Kellner bara sex-sju 5.5:or kvar som är rustade att kappsegla. Men glädjande nog tillkom en modern 5.5:a i somras genom Leif Carlssons nybygge.

 

Det är ingen tråkbåt som nätt upp försvunnit utan en internationell klass med snabbseglare i både trä och moderna material.

 

Det är samma historia med 5.5 båtarna som med 6mR i Sverige. De moderna båtarna har sålts till andra länder och en hel del fina träbåtar finns i Finland där de rustats, vårdas, tas väl om hand och inte minst kappseglas! Totalt finns 30 5.5:or i det finländska klassförbundet, mest klassiker, och klassen har bestått i över 60 år. Det vanliga mönstret i Sverige har istället varit att Int 5m, 5.5:or, 6mR och 8mR ersatts av nya klasser som seglar ett part somrar och sedan fallit i glömska.

 

- Sverige har forfarande en del mycket vackra 5.5 classic och vi hoppas Leif Carlssons snabbseglande nybygge ska hjälpa till att skapa nytt intresse, säger det internationella 5.5 förbundets ordförande Hans-Juergen Queisser. Klassen är representerad i 14 länder.

 

Hans-Juergen kan den svenska klassikerscenen rätt väl eftersom han med sin havskryssare Varen seglade såväl Baltic Classsiuc Masters i Åbo 2015 som Sandhamn 2016.

 

Sommaren 2016 var det tre svenska 5.5 båtar som deltog i VM i Köpenhamn nämligen SWE 46, en Classic-båt byggd 1962 med Håkan Kellner vid pinn , SWE 65 en Evolution-båt byggd 1993 med Erland Rost till rors och SWE 66 en modern båt byggd 2016 styrd av Leif Carlsson. Dessutom deltog ytterligare en Evolution-båt, SWE 64 byggd 1980, i cuperna dagarna innan VM, berättar Håkan Kellner. Sammanlagt deltog 36 båtar från nio länder Norrmannen Kristian Nergaard styrde den vinnande båten, med dansken Bo Selko i närmast efter och finländaren Henrik Lundberg på fjärde plats.

 

Vid kappseglingar är 5.5:orna uppdelade i tre grupper med gemensam start: Modern, Evolution och Classic. Modern är båtar byggda efter 1994, Evolution är byggda mellan 1970 och 1993 medan klassikerna är alla båtar som byggts före 1970. Förutom totalsegrare koras segrarna i de tre kategorierna.

 

Kommande sommar finns möjlighet att vara med i Finland och segla deras mästerskap utanför Åbo den 27-29 juli. Kappseglingarna är en del av Finlands Hundraårsregatta som arrangeras av Airisto Segelsällskap. Förutom 5.5 mästerskapen ingår seglingarna i Baltic Classic Master Cup, som senast i Sandhamn lockade 35 träbåtar av alla typer. Förutom i Finland finns Scandinavian Gold Cup i Hankö 29 augusti – 3 september samt VM i Frankrike 3-8 september.

 

Den internationella 5.5m-klassen kom till efter Olympiaden 1948 då man ansåg att R6-an blivit allt för dyr som OS-klass. Den engelske konstruktören Charles Nicholson fick i uppdrag att utarbeta förslag till en helt ny båttyp, baserad på grundidéerna i den gamla R-regeln. Resultatet blev 5,.5-regeln som gav konstruktörerna stort spelrum att utveckla båttypen. Regeln är i grunden oförändrad fram till i dag. 5,.5-regeln är en komplicerad matematisk formel. Segelytan kan variera mellan 26,5 och 29,0 kvadratmeter och deplacementet mellan 1,7 och 2,0 ton, mindre än hälften så mycket som en 6:a.

 

Under de drygt 60 år som gått sedan regeln skapades har den  hela tiden anpassats till både båt- och materialutvecklingen. Den största förändringen kom när man tillät separat roder mot slutet av 60-talet – dessförinnan hade man gått mot allt kortare kölar och båtarna var svåra att styra på hård undanvind.

 

Regeln har hela tiden anpassats till moderna material. Aluminiummaster var standard redan runt 1960. Från att skroven byggdes med traditionell bordläggning av mahogny gick man över till kallbakade skrov I flera skikt mahogny. I dag byggs båtarna i epoxi och kompositer. Masten, bommar och roder, liksom seglen, är i dag kolfiberarmerade.

 

5.5:an skapades redan från början för att bli olympisk tremans båt. Debuten skedde vid OS 1952 och sista gången båten var olympisk var i Mexico 1968, Då ansågs även 5,.5:an för dyr och ersattes av Solingen vid OS 1972.

 
Svensk paradklass under många år

 

Under många år var 5.5:an en svensk paradklass. Konstruktörer som Tore Holm, Arvid Laurin och bröderna Ohlsson dominerade vid ritbordet, och under de fem OS som klassen var olympisk blev det två guld, ett silver och ett brons för de svenska seglarna: Folke Wassén tog silver i Helsingfors 1952, Lasse Thörn tog guld i Melbourne 1956 och silver i Tokyo 1964, bröderna Sundelin tog guld i Acapulco 1968.

 

När OS-statusen försvann, försvann också mycket av intresset för klassen här hemma. Efter ett antal strävsamma år under 80-talet upphörde all aktivitet. De sista kvarvarande konkurrenskraftiga båtarna såldes utomlands, men nu finns åter ett ljus i mörkret med Leif Carlssons nya båt.

 

Under 70-talet och början av 80-talet kom 5.5:an lite i bakvatten, även om VM-seglingarna fortfarande hade 20–30 deltagande båtar. Under 90-talet ökade intresset igen och det visar nu inga tecken på att minska internationellt.

 

Varje år byggs nya 5.5:or och totalt har över 700 båtar byggts världen över. Schweiz har alltid haft den största flottan av 5.5:or, och har byggt över 200 båtar. Drygt 100 finns i dag i landet. Tyskland är näst största 5.5-nation med 64 båtar.

 

Förutom i Schweiz är klassen aktiv i Tyskland, Holland, Italien, Finland, Norge, Frankrike och Australien. Från Bahamas kommer varje VM och Guldpokal en eller två båtar. 

 

Många av de främsta i klassen har seglat 5,.5:a under åtskilliga årtionden – andelen gråhåriga, rutinerade rorsmän är mångdubbelt högre än i någon annan internationell båtklass. Flera har seglat – framgångsrikt! – upp till och över 80-årsåldern, bland andra kung Olav av Norge.

 

Finlands Johan Gullichsen är en annan av de framgångsrika äldre gentlemännen; han har seglat 5.5:a sedan tidigt 60-tal och tog silver i VM 2005 i Sydney – guldet vanns av Jochen Schümann, rorsman på den schweiziska America's Cup-vinnaren Alinghi. Andra framgångsrika kappseglare som styrt 5.5-or är till exempel Robin Aisher, Ted Turner, Buddy Melges och Gordon Ingate. Under 2000-talet har norrmannen Kristian Nergaard varit överlägsen, med ett 20-tal medaljer!

 

TEXT OLLE APPELBERG

 

KLIPP FRÅN 5.5:ORNAS INTERNATIONELLA HEMSIDA

 

FOTO JORMA RAUTAPÄÄ


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Holmen Paper hjälper Wilhelm Kark a...

Wilhelm Kark är en lovande ung laser-seglare från Norrköping som satsar allt för att nå en olympisk medalj i framtiden. Utöver seglingen jobbar han med att f&a...

Video: Bli bekväm med att säga nej

52 Super Series har inför denna säsong markerat rejält mot användningen av...

Snowboardproffset Travis Rice besök...

Under Volvo-stoppet i Cardiff fick Dongfeng Race Team finbesök av superstjärnan T...

Filmerna som handlar om segling del 1

Sommarkvällar är perfekta för mys efter en heldag i solen och på havet...

Filmer som handlar om segling del 2

Sommarkvällar är perfekta för mys efter en heldag i solen och på havet...



x