NÄSTA

Jimmy Spithill förklarar skillnaden mellan de olika America's Cup-katamaranerna (video)

December 31, 2016 @ 11:18:09   Foto youtube


1 AV 1

AC45F, AC45 Turbos/Test/Sport och ACC - det är kanske inte helt lätt att hänga med bland de olika namnen på båtarna som används i den 34:e America's Cup. Här reder vi ut begreppen lite.

 

Kort kan man dela in de olika båtarna i tre klasser:

 

1. AC45F - båtarna som använts under förserien AC World Series, dessa är strikt entyp och är de "enklaste" båtarna, med minsta graden av kontrollmöjligheter av foils och roder. Ombord justeras segel och foils manuellt.

 

2. AC45 Sport/Turbo/Test - de båtar som teamen, under olika namn beroende på team, använder som testplattformar för att utveckla seglingsteknik, foils och kontrollsystem för sina framtida tävlingsbåtar. Dessa är ombyggda AC45F-båtar som seglas med de framtida vingarna och foilsen som kommer användas när America`s Cup drar igång till sommaren.

 

3. ACC - America´s Cup Class (även kallade AC50) är tävlingsbåtarna som styrs av klassregeln för denna America´s Cup och de båtar som kommer användas till sommaren. Dessa är som namnet antyder något längre än 45:orna, men framförallt kommer de vara oerhört komplexa och avancerade vad gäller hydrauliska kontrollsystem och foils. Det är också dessa två delar som teamen tillåts ta fram egna lösningar på. I övrigt är dessa båtar entypsklass då vingen, försegel och skrov är lika för alla teamen.

 

I den här videon förklarar Oracles Jimmy Spithill skillnaden mellan de olika båtarna. Spana in den nedan!

 




KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

CHRISTIAN - SEGLAR 200 DAGAR OM ÅR...

Christian Harding älskar att segla klassiker och med sina 200 seglingsdagar som gast och halvproffs, så tillbringar han en stor del av sommaren på Sveriges största skärgårdskryssare Bea...

Nord Stream Race – dags att utse Ös...

Med start i slutet av juni kommer de bästa kappseglingsklubbarna från fem lä...

Video: Hur man inte ska sjösätta båten

Vi har testat att sjösätta med gaffeltruck, kran och slip. Men denna innovativa meto...

Produktionen av Najad fortsätter på...

Nya vindar på sjön kräver en ny segelkonfiguration. Najadbåtarna komm...

Höga miljögifter vid uppställningsp...

Två nyutkomna publikationer från Statens geotekniska institut visar att uppst&a...



x