NÄSTA

Så funkar det - med Johan Barne (video)

Oktober 09, 2016 @ 09:40:34   Foto forestboy52


1 AV 2

Tidigare i veckan uppmärksammade vi en snygg nedtagning av gänget på TP52:an Bronenosec Gazprom. Vi ser ytterligare ett exempel med Ran Racing nedan. Det såg nästan för bra ut för att vara sant!


 

Vad är det egentligen för mekanism som drar in de där 260 kvm tyg i luckan? För att stilla vår nyfikenhet tog vi kontakt med Johan Barne; professionell seglare och en av våra eminenta krönikörer. Johan seglar med Platoon i samma serie som Gazprom; 52superseries.

 

Johan förklarar: "Egentligen är det inte så svårt och jag tror många fler båtar skulle kunna använda ett liknande system. Även om det inte skulle vara lika snabbt och effektivt som på en TP så skulle det ändå ge en ökad säkerhet i nedtagningarna.

 

Först och främst är ju båten redan från början anpassad för att ha ett retrieversystem. Luckan är generöst stor och har mjuka rundade kanter. Precis under akterkanten på luckan sitter en rulle som retrieverlinan (och senare gennakern) löper över för att minska friktionen genom båten. Dessutom finns det speciella skydd mot masten under däck som gör att inget kan bromsa gennackerns väg genom båten. Det hjälper förstås att båten i stort sett är helt tom under däck.

 

Retriever-linan går sedan genom båten hela vägen bak i aktern innan den går tillbaka fram till winchsystemet. Ju längre bak man kan leda linan, desto mer av gennackern kommer ner i båten.

 

Sedan handlar det om att förmedla all kraft från winchpiedestalerna till retrieverlinan och det gör man med fyra starka besättningsmedlemmar på de två winchpiedestalerna, här utnyttjar man en inväxling (1:2) vilket gör att ett varv på piedestalen ger två varv i winchsystemet för att öka hastigheten. Retrieverlinan spolar upp på en rulle som sitter direkt på länkaxeln som går från centrumlinjen ut till primarywinchen på barbords sida. Jag vet att det är lite intrimmning för att få uppspolningen att funka bra, dels gäller det att leda linan rätt (genom att linan leds genom ett litet öga innan det läggs på trumman. Dessutom sitter det en spänd tygbit över rullen som skall förhindra att linan faller av.

 

När gennackern skall tas ner släpper pitman tackline (alltså halshornen på gennackern) så att den flyger upp i luften samtidigt som man börjar veva. Detta är viktigt eftersom man vill att gennackern skall vända sig ut och in (precis som när man skall göra en sådan där snygg servettvikning genom att nypa tag i mitten på servetten, skaka servetten i luften och sedan dra den genom andra handens tumme och pekfinger). Helst skall hela gennackern ner men är det lite grann kvar så är fördäckaren där och drar in det sista.

 

Visst skulle man kunna ha något liknande på en vanlig båt. Oftast är det svårt att leda retrieverlinan hela vägen bak men kan man bara få in den några meter i båten så har man redan passerat den "farliga" delen av nedtagningen, man behöver bara några fler gubbar på fördäck för att dra in det sista. Dessutom kan luckan vara ett problem. Man skulle gjort så att man kunde ta bort den befintliga luckan och tejpa upp kanterna eller ännu hellre ha någon liner man kunde sätta dit. Och har man till sist inte några winchpiedestaler så drar man bara linan ut genom nergångsluckan och sätter de kvarvarande besättningsmedlemarna till att med armkraft dra ner gennackern med linan.

 

Detta är inte mitt specialområde men kanske klarnar det lite om vilka faktorer som hjälper till för att få den där perfekta nedtagningen!"

 

// Johan Barne

 


.

 

Johan Barne på jobbet (Platoon i 52superseries). Foto privat

 

SEGLA MED OSS GENOM MEDELHAVET.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x